Een kruiswoordraadsel met geluid maken in Hot Potatoes

crossword

Allereerst een heel gelukkig 2008 toegewenst. Heel langzaam aan ben ik weer bezig met een aantal klusjes die nog waren blijven liggen.

Ik wil u graag wijzen op de mogelijkheid om audio toe te voegen aan een Hot Potatoes kruiswoordraadsel. Voor wie Hot Potatoes niet kent, volgt nu een korte omschrijving. Met Hot Potatoes kunnen docenten zonder speciale voorkennis interactieve oefeningen opmaken, die nadien gemakkelijk in een webpaginavorm te gieten zijn. Het pakket omvat een zestal modules: meerkeuzevragen, kruiswoordraadsel, invuloefeningen, sorteer- en combineeroefeningen. Het gebruik van het pakket is vrij voor personen en non-profit onderwijsinstellingen, op voorwaarde dat het materiaal dat met het programma gemaakt is voor iedereen vrij toegankelijk is via internet. Anders moet u een licentie aanschaffen. Bij installatie kiest u de taal voor Hot Potatoes, waaronder Nederlands.

Graag wijs ik u op de site van Stan Bogdanov, waar hij voor de verschillende soorten oefeningen in Hot Potatoes een aantal tutorials heeft ontwikkeld. Voor het maken van mijn oefening heb ik gebruik gemaakt van zijn tutorial. Deze oefening bevat de namen van een aantal hoofdpersonen in Prison Break en is puur als test bedoeld. (Ik ga hem misschien nog verwerken in de schrijfopdracht.)

Bij het maken van de geluidsbestanden (mp3) heb ik gebruik gemaakt van Audacity. Wanneer u Audacity donwloadt moet u er ook even op letten dat u meteen de Lame-plugin downloadt. Deze wordt namelijk gebruikt om geluidsbestanden om te zetten naar mp3. U kunt de Lame-plugin op dezelfde pagina downloaden als Audacity.

Geef een reactie

