Webquest d'accord epack

webquestfrans.jpg

Gisteren ontving ik van Malmberg een demo van een epack bij de nieuwe versie van de methode d’accord voor de eerste klas: “J’aime, tu aimes, on aime.” Ik heb deze demo gekregen omdat ik op de Good Practice Day een presentatie heb bijgewoond van Renate Boers van Malmberg over Online Taakgericht Leren. Nadat ik me eenmalig heb geregistreerd bij Edupoort kon ik inloggen via http://www.webquestfrans.nl En wat ik te zien kreeg stelde me niet teleur. De taak bestaat uit:

“Je gaat een (digitale) krant maken over sport, kleding en cultuur. Het wordt een product van de hele klas waarvoor elk groepje materiaal gaat maken.

Je leert hoe je in het Frans kunt zeggen waar je wel of niet van houdt. Aan het eind van stap 2 maak je een korte presentatie over twee sporters, met daarin jouw mening over deze sporters. Dit is het eerste materiaal voor de digitale krant.

Daarna leer je hoe je je mening kunt geven. Foto’s van kledingstukken die je van Franse internetsites gaat downloaden, worden door jullie van commentaar voorzien. Een deel van de foto’s – met bijschriften – krijgt een plaatsje in de digitale krant.

Dat geldt ook voor de interviews over ‘Liever sport of iets cultureels?’, die je in stap 4 gaat houden. En tot slot stel je nog een top drie samen van voetbalstadions die je mooi vindt.”

Deze taak wordt vervolgens ondersteund met de bijbehorende grammatica en met het bijbehorende vocabulaire. Ook is het mogelijk om naar de uitspraak van de werkwoorden te luisteren. Van de gemaakte oefeningen worden de resultaten opgeslagen. Deze kunnen ook geprint worden. Twee andere interessante zaken zijn de woordtrainer en de grammaticatrainer. De epacks zijn in mijn ogen ook interessant omdat ze (naar ik heb begrepen) kunnen worden gekoppeld aan N@TSCHOOL, zodat leerlingen alleen via de ELO hoeven in te loggen (single sign on).

Geef een reactie

