Knoppix gebruiken om netwerk te testen

knoppix5.jpg

Vandaag kreeg ik van mijn zus te horen dat ze geen internetverbinding meer had. Na het een en ander telefonisch geprobeerd te hebben besloot ik dan om haar toch maar een bezoekje te brengen. Gewapend met mijn Knoppix live CD ging ik op pad. Allereerst maar eens even getest of het echt aan het netwerk lag. De Knoppix CD in de cd-rom speler geplaatst en de computer opgestart (wel zorgen dat in de BIOS de CD-rom speler als eerste opstartapparaat is ingesteld. Knoppix startte keurig op en toen ik Ice Weasel (de Knoppix webbrowser) opstartte bleek deze het gewoon te doen. Conclusie: met de netwerkverbinding was alles in orde. Toen heb ik Windows XP teruggezet naar een eerder herstelpunt en alles deed het weer. Daarna vertelde mijn zus me dat de problemen waren ontstaan na een update van haar firewall ZoneAlarm. Toen ging er bij mij een belletje rinkelen, zie deze post op de Gratissoftwaresite.nl. Zo zie je maar weer dat Knoppix naast het redden van je bestanden ook kan dienen om je netwerk te testen.

Geef een reactie

