Linux op USB: Pendrivelinux.com

pendrivelinux.jpg

Het nadeel van de Asus eeepc is dat hij geen cd-rom speler heeft. Op deze manier kun kun je geen Linux besturingssyteem uittesten met behulp van de Live CD. Gelukkig kun je de meeste Linux varianten ook op een USB-stick installeren en ze zo uittesten op je eeepc. Ik heb zelf Backtrack 3 geïnstalleerd, (via de tutorial op de Pendrivelinux.com site) op een USB (een ideale distro om de beveiliging van je netwerk te testen) en het werkt perfect. Hoe maak je nu een bootable USB-stick. Ik neem even als voorbeeld Backtrack.

backtrack.jpg

1. Download de draagbare Backtrack versie, USB Backtrack extended.
2. Pak het ISO-bestand uit naar de root van je USB stick. (Zorg ervoor dat deze geformateerd is naar FAT) Ik heb hiervoor het gratis programma IZArc gebruikt. Bij het installeren even alle bestanden aanvinken die het programma uit moet pakken, omdat ISO niet standaard geselecteerd staat.
3. Ga naar de ‘Boot’ map op je USB-stick en open het bestand ‘bootinst.bat’. (Als er een scherm verschijnt met een foutmelding klik dan op ‘doorgaan’.)
4. Volg de instructies die in het scherm verschijnen.
5. Zorg ervoor dat je in je BIOS instelt dat het eerste opstart device je USB stick is. Je kunt in de BIOS komen door in de Asus eeepc op F2 te klikken, maar dat verschilt per computer. Vergeet niet de wijzigingen op te slaan: F10.

Nu moet je je nieuwe besturingssysteem op kunnen starten.

3 thoughts on “Linux op USB: Pendrivelinux.com”

  1. @Willem,

    Dat kan, kijk maar eens hier: http://www.eeeguides.com/2007/11/installing-windows-xp-from-usb-thumb.html

    Maar wat ook mogelijk is dat je Windows XP gewoon laat staan en dat je Xandros of een andere Linux variant op een SD kaartje branden. In de BIOS dan instellen welk device je als eerste wilt opstarten en klaar. Zelf ben ik zeer tevreden over eeebuntu, die echt helemaal op de eeepc is aangepast. Ik kan ook gewoon mijn webcam gebruiken met Skype en dat werkt prima. Ik heb Tokbox nog niet uitgeprobeerd. Ik zal dat zeker doen en je op de hoogte houden van mijn bevindingen. De eeepc is in ieder geval een schitterend apparaat.

  2. Hallo,

    Ik probeer bt3 via een usb stick te starten op een medion netbook E1210. Na het starten weet heb ik na het
    invoeren van user en WW Root en Toor geen ideeeee hoe ik verden moet.
    Hoe kom ik nou in het “bureaublad”van BT. Dat mooie zwarte scherm. Op een andere pc en de cd versie komt dit van zelf. Kan één van u mij helpen ?

  3. @menno Zorg ervoor dat in de BIOS als eerste opstart-device je USB-stick is ingesteld, anders werkt het niet. Meestal kun je bij de BIOS komen door tijdens het opstarten van de computer op DEL te drukken. Dit kan echter per computer verschillen.

Geef een reactie

