Easy Peasy beschikbaar voor Eee PC

Je kunt vanaf nu EasyPeasy downloaden als je over een eeepc beschikt. EasyPeasy is de opvolger van wat voorheen bekend stond als Ubuntu EEE. EasyPeasy is een distro speciaal gemaakt voor de zeer populaire Asus Eee PC en gebaseerd op Ubuntu 8.10, ofwel ‘Stoere Steenbok’ (Intrepid Ibex). Het voordeel van deze distro is dat de meeste hardware out-of-the-box werkt. Hoe installeer je nu EasyPeasy op je Eee PC?

1) Download het ISO-bestand. Dat kan via deze directe link of als bittorrent.

2) Download unetbootin-eeeubuntu-windows-276.exe

3) Selecteer ‘Diskimage’ en zoek op uw computer naar het juiste ISO-bestand. Vink eventueel ‘Show all devices’ aan en ga op zoek naar de USB-stick of naar het SD-kaartje waarnaar u het bestand wilt kopiëren. Klik tenslotte op ‘OK’. (Afbeelding 1)

(Afbeelding 1)

4) Stop het SD-kaartje of uw USB-stick in uw Asus Eee PC en druk op ‘Esc’. U kunt nu aangeven vanaf welk device u wilt opstarten. Kies voor uw USB-stick of uw SD-kaartje.

5) In 7 stappen wordt u door de installatie geleid en na ongeveer 30 minuten beschikt u over een volledig werkende Easy Peasy Eee PC.

29 gedachten over “Easy Peasy beschikbaar voor Eee PC”

  1. fijne uitleg, en ook de paar vervolgstapjes.
    Wel liep ik tegen een vreemd iets aan:
    de melding dat mijn (nederlandse) taalsupport beter kon.
    Met via de pakketmanager een oplossing. Doe je dat, dan wordt en passant wel heel open office eraf gegooid. Ook ervaren? en mogelijk een goed idee?
    Ben nog teveel leek om dit nu al op te lossen.
    nu draai ik de installatie gewoon overnieuw. Staat toch nog niets op. en openoffice (vs 3) wil ik toch wel hebben.

  2. Hoi Antoine,

    ik kan geen lijst vinden van ondersteunde netbooks. Ik wil voor ons bedrijf een netbook kopen en die dan van Ubuntu voorzien, aangezien wij principieel voor Ubuntu hebben gekozen. Ik wil dus weten welke netbooks probleemloos met Easy Peasy werken…

  3. Hoi Antoine,

    EasyPeasy op mijn EEE geinstalleerd. Ging goed echter 1 probleem, openoffice staat er niet op en bij na installatie krijg ik de volgende melding:
    Aangezien u slechts een enkele opdracht gegeven hebt is het zeer
    waarschijnlijk dat het pakket gewoon niet installeerbaar is. U kunt dan best een foutrapport indienen voor dit pakket.
    De volgende informatie helpt u mogelijk verder:

    De volgende pakketten hebben niet-voldane vereisten:
    openoffice.org: Vereisten: openoffice.org-writer maar het zal niet geïnstalleerd worden
    Vereisten: openoffice.org-calc maar het zal niet geïnstalleerd worden
    Vereisten: openoffice.org-impress maar het zal niet geïnstalleerd worden
    Vereisten: openoffice.org-draw maar het zal niet geïnstalleerd worden
    Vereisten: openoffice.org-math maar het zal niet geïnstalleerd worden
    Vereisten: openoffice.org-base maar het zal niet geïnstalleerd worden
    Vereisten: openoffice.org-report-builder-bin maar het zal niet geïnstalleerd worden
    E: Niet-werkende pakketten:

    Wat nu?

  4. Dag Antoine,
    Het recept heb ik uitgevoerd voor een Eee PC 900A.
    Het opstarten van de boot stopt met de mededeling:
    USB drive contains no operating system; remove USB device and reboot…
    De easypeasy is versie 1.1 en de USB-stick is een Kingston 2Gb.
    De ESC op de ASUS heb ik veel zoeken aan de praat gekregen, door in de boot-options van het BIOS alle options op disable te zetten. Dat vertoont veel meer tijdens het opstarten en tijdens het AMI scherm, na de MemCheck, wordt dan ook op ESC gereageerd.
    Met groet,
    Dick

  5. Dag Antoine,
    Het resultaat is nog steeds hetzelfde: Xandros staat nog steeds op de 900A en die wil op zijn beurt nog steeds niet booten van de USB.
    De USB is een Kingston 2GB FAT indeling.
    Ook gebruik ik steeds de nieuwste unetbootin.
    Als ik na ESC gekozen heb voor de Kingston USB, start de 900A gewoon met Xandros.
    De toelichting op je website is volkomen duidelijk, alles gaat zoals beschreven, behalve de boot van de USB.
    Wat nu?
    Met groet,
    Dick

  6. Hoi Antoine,
    USB staat als eerste.
    Crazy verhaal gevonden:
    On reboot, my USB stick was available as an option in the boot menu, but selecting it would still boot into Xandros. I found that rebooting with the usb stick removed, pressing esc to boot, powering down at the boot selection screen, re-inserting the USB stick, then powering back on and following the normal boot process worked.
    Dat ga ik ook eens uitproberen…
    Niet morgen, want ik ben al maaaaanden bezig om die Eee aan de praat te krijgen. Ik heb nog wel wat anders te doen…
    Gelukkig draait Ubuntu 8.04 soepel op m’n desktop.
    Maar het gepruts om die Eee te laten doen wat ik wil, vreet tijd. Ik hoop maar steeds dat ik een RSS binnen krijg met: Zó moet het.
    Dick

  7. Het “crazy” verhaal werkt bij mij dus niet…
    Ook krijg ik via het netwerk mijn CD-spelers niet te zien. Op de desktop heten ze Y: en Z: en zijn in feite netwerk stations. Ik zie van uit de Asus wel allerlei andere bestanden op mijn desktop. Ook de printer HP1020 staat in de lijst en werkt. Maar in een CD in Y: wordt niet gezien.

  8. Probleem opgelost:
    Hehe, daar zijn we weer! Het is gelukt!
    Procedure (werkend op de desktop met ubuntu 8.04, want Windows bakt er niks van…):
    1 download Easypeasy 1.5
    2 installeer ‘usb-create’, staat ergens bij update-manager
    3 formatteer een USB 2GB met FAT32
    4 start ‘usb-create’
    5 doe alles wat gevraagd wordt en denk niet slim te zijn!!!
    6 zorg dat de Asus Eee 900A met F2 alles laat zien wat nodig is tijdens de opstart!!! Dus ‘enable’ alles wat mogelijk is, zodat je kan zien wat de AMI-BIOS-opstart aan het doen is.
    7 doe de USB-stick links in de Asus
    8 start de Asus Eee 900A
    9 tijdens het AMI-BIOS opstart verhaal: toets Esc
    91 kies de USB-stick als opstart-medium
    10 volg de aanwijzingen van het opstarten inzake taal en toetsenbord
    11 aan het eind: sluit af en start opnieuw
    12 geef Gebruikersnaam en paswoord (van de super-user ofwel de beheerder)
    13 geniet van Ubuntu 9.04 op de Asus Eee 900A
    Als WLAN niet werkt, ga dan tijdens de opstart met F2 naar de Hardware en zet WLAN op “enabled”. Fn+F2 werkt effe niet meer…
    Dit verhaal is nog niet helemaal kompleet, denk ik, maar ik vind het succes na 5 maanden puzzelen toch wel de moeite waard!

    Dick

  9. Ik heb easypeasy geprobeerd vanaf de usb-stick en het voldoet volledig aan mijn eisen! Nu wil ik het graag installeren, maar bij stap 3 blijft de installatie hangen (dit is de stap waar je aangeeft wat voor keyboard je hebt). Ik heb reeds geprobeerd het standaard us keyboard te kiezen, en tevens de usb-stick die ik gebruik opnieuw geformateerd en de iso image er opnieuw opgezet met unetbootin.
    Ik heb een eeepc 1005ha.
    Overigens blijft het scherm van mijn netbook wel “aanspringen” alsof de installatie nog in gang is…
    Heeft iemand toevallig hetzelfde probleem gehad en een oplossing gevonden?
    Alvast bedankt!

  10. Easypeasy base geinstalleerd op eepc 900. werkt prima. Geheugenruimte was te klein, daarom muziekspeler en openoffice verwijderd. Omdat het mijn reispceetje is heb ik die niet nodig en kan ik volstaan met abiword en gnummeric. Heb vodafone-mobile-connect_2i.25.01-1_all.deb geinstalleerd. Werkt corrrect in die zin dat de usbdongle wordt herkend, signaal van vodafone.nl er is, maar ik kan geeen verbinding leggen.
    Mijn vraag is nu: Wat is de beste vodafone-mobile-connect voor easypeasy?

  11. De voor EasyPeasy geschikte programmatuur om de Vodafone dongle te kunnen gebruiken staan op de site:
    https://forge.betavine.net/frs/?group_id=76.
    De beta 3 versie wilde om mij niet bekende reden niet starten. Beta 2 werkt goed.
    Instaleer de programma’s in de volgorde usb-modeswitch data, dan python-messaging, daarna wader-core en tenslotte het bcm programma. Negeer de opmerkingen over oudere of latere programmatuur die voorhanden is en worden ondersteund.
    Bedankt Antoine voor de plaatsruimte op de site. Misschien helpt bovenstaande andere EasyPeasy gebruikers.

Geef een reactie

