Foto's online zetten in 5 stappen

Bij ons op school wilden leerlingen massaal foto’s van het galabal bekijken die op het netwerk staan en dat leidde tot de nodige onrust. We hebben dus besloten de foto’s in onze ELO, N@TSCHOOL, te zetten zodat leerlingen de foto’s ook thuis kunnen bekijken. Het lijkt me handig om hieronder te laten zien hoe je dat op een eenvoudige manier kunt doen met een aantal gratis programma’s.

1) Verklein de foto’s. Het ging in totaal om zo’n 400 foto’s met een grootte van 1.4 GB. Verstandig om dat eerst even terug te brengen. Daarvoor is het gratis programma VSO Image Resizer uitermate geschikt. Na het verkleinen bleef er nog zo’n 350 MB van over.

2) Zorg dat je een Gmail-account hebt. Wanneer je daarover nog niet beschikt kun je er hier gratis een aanmaken. Gmail is één van mijn meest favoriete applicaties omdat het zeer veel mogelijkheden biedt zoals: mailen, enquêtes maken, chatten etc.

3) Download het gratis programma Picasa. De laatste versie van dit fotobeheer programma kun je hier downloaden.

4) Kopieer je foto’s van je geheugenkaartje naar een map op je computer. Picasa gaat automatisch op zoek naar nieuwe afbeeldingen. Log in met je Gmail-account.

5) Klik in Picasa op ‘Websynchronisatie’ en je foto’s worden online gezet. Klik in Picasa op ‘online bekijken’ om de foto’s te bekijken. (Afbeelding 1)

(Afbeelding 1)

Je heb 1 GB schijfruimte. Je kunt het album met iedereen delen of slechts voor een select gezelschap beschikbaar maken. Dit kun je aan de rechterkant instellen. Door op link naar dit album te klikken krijg je de directe link te zien. (Afbeelding 2)

(Afbeelding 2)

Deze link heb ik overigens in N@TSCHOOL ‘geplakt’. Nadat de foto’s van het galabal online stonden zag ik dat ze nog meer verkleind waren, namelijk naar 85 MB. Van 1.4 GB naar uiteindelijk 85 MB. Wat verder mooi is van Picasa dat ik voor een niet publieke link kan kiezen en deze in N@TSCHOOL kan verwerken. Op deze manier zijn de foto’s alleen voor leerlingen en medewerkers te zien en komt ook de privacy niet in het geding.

2 gedachten over “Foto's online zetten in 5 stappen”

  1. Antoine, ik zie net deze post. Kijk eens op http://aocfotograaf.blogspot.com/
    De foto’s die wij op school maken worden hier gepubliceerd. Het visitekaartje van de school. Zelden gebruikt, maar er kan ook commentaar bij. Ik koos deze oplossing omdat je er zo een index bij krijgt (kwestie van tags toevoegen). De albums die vanzelf de foto’s tonen maak ik via http://www.tools4noobs.com/picasa/. Foto’s kunnen door collega’s op de wijze als jij beschrijft met picasa worden aangeleverd. Het plaatsen doe ik meestal na een email dat er wat staat. We zijn ondertussen in het 4e album (van 1GB) bezig. Ik las dat je foto’s verkleind. Lln. willen de orginele foto’s kunnen downloaden, omdat onze server dat niet aankon lost Google dat al 2 jaar voor ons op.

Geef een reactie

