Je computer uitschakelen per e-mail of SMS (Vervolg)

In een vorig bericht heb ik laten zien hoe u uw computer kunt uitschakelen per e-mail of per SMS. De mogelijkheid om uw computer uit te schakelen per SMS vereist een mash-up van 2 diensten, namelijk Twitter en Kwiry. Het nadeel is echter dat u nu maar één computer uit kunt schakelen. Met een slimme hack is dit echter op te lossen. Hieronder volgende de verschillende stappen.

Stap 1: Maak op uw mobiel een standaarbericht aan met de volgende tekst en sla dit bericht op:

d kwiry afsluitenwerk

(de ‘d’ staat voor ‘direct message’, ‘kwiry’ staat voor de dienst aan wie u het directe bericht stuurt en afsluitenwerk is het commando om uw werk-pc af te sluiten.) Belangrijk: Vergeet niet om in Twitter bij ‘Notices’ (Onder ‘Settings’) om ‘Email when I receive a new direct message’ aan te vinken.

Stap 2: We gaan nu in Gmail een filter aanmaken dat ervoor zorgt dat uw mailtje dat normaal op uw Gmail-adres binnenkomt wordt doorgestuurd naar uw werk-adres. Open Gmail en klik op ‘Filter maken’. (Afbeelding 1)

(Afbeelding 1)

Stap 3: Voer de volgende gegevens in:

Bij Van: kwiry
Bij Onderwerp: your kwiry – afsluitenwerk
Klik nu op ‘Volgende stap’. (Afbeelding 2)

(Afbeelding 2)

Stap 4:

Vink aan: ‘Het Postvak IN overslaan (Archiveren)’ (optioneel)
Vink aan: ‘Doorsturen naar:’ en vul uw werk-adres in.
Klik tenslotte op ‘Filter bijwerken’. (Afbeelding 3)

(Afbeelding 3)

Stap 5: Op uw werk dient u in uw mail-programma weer een filter aan te maken zoals in het vorige bericht beschreven is.

Wat gebeurt er nu? U stuurt een SMSje via uw mobiel gericht aan kwiry, deze stuurt een direct message aan Twitter en omdat u dit in Twitter heeft geactiveerd ontvangt u een mailtje in uw Gmail-account, vervolgens wordt het mailtje dat binnenkomt in uw Gmail-account automatisch doorgestuurd naar uw werkadres, waarna het met behulp van een filter het shutdown-commando aan de computer geeft.

Voordeel: U kunt met uw mobiel meerdere computers afsluiten, dus zowel uw privé-computer als de computer op het werk.

Tip: Maak op uw mobiel 2 standaardberichten aan:

d kwiry afsluitenthuis
d kwiry afsluitenwerk

Op deze manier hoeft u de commando’s niet te onthouden en hoeft u slechts het SMSje te verzenden.

13 gedachten over “Je computer uitschakelen per e-mail of SMS (Vervolg)”

  1. Snap de uitleg niet. Er staat dat ik een SMS naar Kwiry stuur (“Als U een SMSje via uw mobiel gericht aan kwiry”), dit vervolgens via Twitter in Gmail aankomt.

    Ik kan echter als Nederlander niet naar Kwiry SMS-en toch? Moet ik niet naar Twitter SMS-en? En zo ja, hoe configureer ik Kwiry dan om mijn twits naar Gmail door te sturen?

  2. @Martijn,

    1) Maak een account aan bij Twitter, waar je al je gegevens invult.

    2) Onder ‘Settings’ ga je naar het tabblad ‘Devices’ en daar vul je je mobiele nummer in. Let op +31 gevolgd door je mobiele nummer zonder de 0, dus bijvoorbeeld: +31 612345678

    3) Wanneer je nummer geactiveerd is (je ontvangt een SMS), dan voer je in je mobiele telefoon een nieuw contactpersoon toe, die je Twitter kunt noemen. Bij het mobiele nummer vul je in: +44 7624 801423

    Je kunt vanaf nu tweets sturen vanaf je mobiel.

    Nu moeten we er nog voor zorgen dat dit SMSje nog wordt omgezet naar een e-mail, waarop we een filter kunnen toepassen.

    Je moet er voor zorgen dat in Twitter onder ‘Settings’ bij het tabblad ‘Notices’ ‘Email when I receive a new direct message’ staat aangevinkt. Wanneer iemand jou namelijk een direct bericht stuurt ontvang je een mailtje en dat is nu precies de bedoeling.

    Omdat je jezelf geen direct bericht kunt sturen doen we dat via een kleine omweg.

    4) Maak een kwiry-account aan en zorg ervoor dat deze kwiry-account wordt gelinkt aan je Twitter-account.

    Onder ‘Account’ vul je bij Twitter je Twitter-inlognaam en je Twitter-wachtwoord in en klik je op ‘Update twitter settings’.

    Wanneer nu via kwiry een berichtje plaatst wordt dat automatisch doorgestuurd naar Twitter.

    5) Nu ga je in je mobiel een ‘tweet’ maken, m.a.w. je gaat een direct bericht sturen aan kwiry. Hoe doe je dat?

    d kwiry commando

    bijvoorbeeld

    d kwiry afsluitenpc

    d staat voor direct message (direct bericht, je kunt jezelf geen bericht sturen, dus doen we het via een omweg.)

    kwiry is degene (account heb je zelf aangemaakt) aan wie je een bericht stuurt.

    afsluitenpc is het commando waarvoor we een filter gaan maken.

    Wat gebeurt er nu?

    Je stuurt een bericht via je mobiel aan kwiry. Omdat je kwiry aan Twitter hebt gelinkt stuurt kwiry het bericht door als een ‘direct message’ aan Twitter. In Twitter heb je ingesteld dat je een e-mail wilt ontvangen wanneer je een ‘direct message’ ontvangt en daardoor ontvang je een mailtje met je oorspronkelijke berichtje. Hier maak je een filter op en klaar is Kees, Martijn.

    Ik hoop dat dit het duidelijker maakt en zo niet laat het me weten, dan maak ik er een screencast van.

  3. Helder, maar daar heb ik geen kwiry account voor nodig. Kan ook een tweede Twitter account aanmaken voor al mijn ‘acties’. Als ik een direct message naar dat account stuur komen ze ook in mijn gmail terecht. Lukte me om via deze manier mijn pc uit te zetten.

    Blijft wel interessant dit, al heb ik nooit veel de behoefte om mijn pc uit te zetten. Moet dus nog een interessante applicatie opkomen, maar die komt vanzelf langs…

    1. Hallo, Kun jij mij het gehele proces een duidelijk naar mij toe mailen misschien? Ik heb zo wie zo twitter, maar wil niet werken via kwiry. (de website ligt er ook uit trouwens) maar via jouw manier. Kun jij mij helpen hiermee?

      1. Helaas heb ik geen Windows computer meer, dus kan ik je hier niet mee helpen. Misschien kan één van de andere volgers van dit bericht je verder helpen.

  4. Ik heb nu 2 twitter accounts, en ik heb ze elkaar laten volgen (als dat de bedoeling is), maar als ik bij één van hen mijn nummer van me mobiel geef, dan krijg ik geen verificatie sms. Ook als ik die tekst intype die ik moet intypen en smsen geeft geen resultaat. Ik krijg geen antwoord ofzo, en weet niet waar ik naar moet sms’en om alles te updaten :S

    gr Eddy

  5. 1 twitter-account is genoeg en 1 kwiry account. Je moet in Twitter je mobiele nummer achterlaten en vervolgens dit nummer invoeren in je mobiel : +44 7624 801423 om via je mobiel te kunnen twitteren. Nu stuur je naar dit nummer een direct message: d kwiry afsluitenpc en klaar is kees.

  6. Als ik het goed begrijp is het Kwiry (of een tweede Twitteraccount) alleen nodig om de SMS naar Twitter zin te laten hebben. De inhoud wordt naar Kwiry gestuurd (en daar wordt verder helemaal niets meer mee gedaan) en omdat deze handeling is uitgevoerd wordt er automatisch een e-mail verstuurd (en daar ging het om!!)

    Dat Kwiry of tweede Twitteraccount is alleen een noodzakelijk kwaad om de e-mail te triggeren.

    Klopt dat?

Geef een reactie

