Leerlingen laten stemmen per SMS: SMS2vote

Vandaag heb ik in de les voor het eerst gebruik gemaakt van SMS2vote, een add-on voor Powerpoint waarmee je leerlingen per SMS kunt laten stemmen. SMS2vote is ontwikkeld door Sendsteps, dat ook verantwoordelijk is voor SMS2stage, SMS2group en SMS2chat. Via een bericht van de Trendmatcher (Willem Karssenberg) ben ik bij deze applicatie uitgekomen. Ik heb contact opgenomen met Sendsteps.com en zij waren zo aardig om mij SMS2vote in de klas te laten uitproberen. Ik heb hierbij hulp gehad van Mike Coumans en ik wil hem vanaf deze plek van harte bedanken voor alle ondersteuning die hij heeft geboden. De kosten voor het verzenden van een SMS zijn hetzelfde als voor een normaal SMSje. Er zijn geen extra kosten aan het verzenden van een SMSje verbonden. Dan volgt nu een samenvatting van de concrete toepassing in de les:

Les 1: Deze les vond vanmorgen het tweede lesuur plaats. Vanaf deze plek bedank ik ook Frank voor de technische ondersteuning. Ik heb alles ruim van tevoren klaargezet en getest. Bij het invoeren van het sms-bericht is het belangrijk dat u Keuze met een hoofdletter typt, gevolgd door een spatie en dan een kleine letter a, b, c of d. Het ging om een havo 5 groep die zich voorbereidt op het eindexamen. Bij een oefentekst voor het eindexamen op papier (Tête à tête, een interview van een gevangene, Bernard Madeleine, die al meer dan 40 jaar van zijn leven in de gevangenis zit.) heb ik vragen gemaakt en verwerkt in een Powerpoint-presentatie. De vragen treft u hieronder aan. Ik heb ervoor gekozen om niet alleen SMS te gebruiken, omdat het dan wel erg saai wordt, maar ik heb gekozen voor een aantal werkvormen: de Wie, Wat, Waar-vragen heb ik schriftelijk laten beantwoorden, omschrijven in eigen woorden wat er staat, aangeven of een stuk tekst positief, negatief of neutraal is, de belangrijkste woorden onderstrepen. Ik heb vanwege de tijd niet alle vragen kunnen maken dus aan het einde heb ik een aantal vragen overgeslagen. Ik heb tenslotte aan de leerlingen gevraagd of ze het gebruik van SMS nuttig vonden in de les. 82% van de leerlingen antwoordde ja en 18 % antwoordde ontkennend. Zie voor alle uitslagen de onderstaande Powerpoint-presentatie.


Les 2:
In deze les in havo 4 heb ik maar één vraag gesteld: wanneer willen jullie dat de sprokkeltoets plaatsvindt. De resultaten treft u hieronder aan. In plaats van percentages, heb ik hier gekozen voor het gebruik van absolute getallen. Daar heb ik het bij gelaten. Omdat ik op een andere computer zat, was ik vergeten de plugin te installeren en ook de activatie-code had ik nog niet ingevoerd. Houd met dit soort zaken altijd rekening in de les. Zorg er dus voor dat alles op tijd klaar staat. Voorbereiding is altijd een belangrijk punt bij dit soort activiteiten.


Les 3:
Deze vond plaats in een tweede klas van het technasium. Het ging om een korte quiz over de getallen bij het filmpje ‘Apprendre à compter en français’. Deze opdracht verliep niet echt vlekkeloos. Het was erg rumoerig, wat mij ertoe heeft doen besluiten in plaats van 6 vragen, maar 3 vragen voor te leggen. De leerlingen moesten luisteren naar een aantal fragmenten en aangeven wat het juiste getal was. De combinatie van navigeren tussen een van YouTube gehaald filmpje dat ik afspeelde in VLC en de Powerpoint werkte niet erg prettig. U treft het filmpje en de Powerpoint-presentatie hieronder aan. Het was beter geweest om het geluid uit het YouTube filmpje te halen, alleen de fragmenten waarover een vraag werd gesteld eruit te knippen en deze op een CD te zetten. Weet iemand of het technisch mogelijk is om van een YouTube filmpje alleen het geluid op te slaan? Zo ja, plaats dan even een reactie bij dit bericht.

Conclusies: Ik vond het leuk om deze applicatie in de les te testen. Het vergt een goede voorbereiding. Ik denk dat het belangrijk is om te zorgen voor een goede afwisseling. Wat dat betreft vond ik de eerste les het meest geslaagd, omdat er een grote afwisseling in werkvormen was. Ook als opwarmertje voor een les lijkt mij het gebruik van SMS zeer geschikt. Bij het gebruik van meerdere applicaties op een computer moet je opletten dat dit storend kan werken en dat je dit waarschijnlijk op een andere manier moet ondervangen. Dit kan door het geluid bijvoorbeeld apart te laten horen via een CD-speler. Ik dank nogmaals Mike Coumans voor alle hulp. Het is ook mogelijk om de applicatie gratis te proberen. Er kunnen dan slechts 5 leerlingen stemmen, maar u kunt dan toch kijken hoe het e.e.a. werkt. Bekijk de onderstaande presentatie om te zien hoe dat in zijn werk gaat.

P.S. De kosten voor SMS2vote worden zeer binnenkort bepaald. Zodra hier meer over bekend is laat ik het via mijn weblog weten.

Advertenties

2 gedachten over “Leerlingen laten stemmen per SMS: SMS2vote”

  1. Leuk om je verslag / ervaringen met SMS2vote te lezen.

    Erg handig om alleen geluid van Youtube te halen: http://www.vidtomp3.com
    Knal je het adres van het youtube-filmpje in, even wachten en je kunt het al downloaden. Bewerken kan dan eventueel met audacity (open source, wellicht bekend).

    o, ik zie nu alleen wel een angstige mededeling staan: “Due to recent update in Youtube TOS, we will be disabling the conversion of Youtube videos shortly.”
    Daar ging mijn hele tip.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s