Download streaming video in Ubuntu

Ubuntu is een geweldige Linux distributie, maar soms moet je wel even zoeken naar een alternatief voor een Windows programma. Ik wilde wel eens weten of het met Ubuntu ook mogelijk is om streaming media te downloaden. Voor mijn Vista computer gebruik ik het programma WM Recorder, maar in Ubuntu moet het op een andere manier gebeuren. Gelukkig kan het helemaal gratis en kun je op deze manier ook beveiligde streams downloaden. Bekijk daarvoor de onderstaande screencast.

[blip.tv http://blip.tv/play/Af6nRYmNEQ%5D

Een probleem waar ik tegen aan liep was dat ik geen streaming video kon bekijken. Het gaat hier om een verse installatie van Ubuntu 9.04. Gelukkig is ook daar een oplossing voor. Bekijk dit bericht en dan vooral punt 5 voor de oplossing. Ook de andere tips zijn interessant.

Wilt u het binnengehaalde bestand converteren naar een geschikt formaat, bekijk dan de onderstaande screencast van Shawn Powers van het Linux Journal, waarin hij uitlegt hoe je WinFFmeg kunt gebruiken.

10 thoughts on “Download streaming video in Ubuntu”

  1. Deze tip is erg nuttig – ik wist het niet. Maar je maakt 1 overbodige stap, lijkt me : doe direct “kopieren” bij rechter-muis-knop-op-het-videootje, ipv eerst nog laden in Totem, om de mms URL te krijgen ..

    Vraagje : hier maak je dus gebruik van de Totem browser plugin, maar dit kan niet bij alle andere video websites, bv. CNET : http://download.cnet.com/8301-2007_4-10239796-12.html?tag=mncol waarbij kennelijk gebruik wordt gemaakt van een andere techniek om de beelden te tonen … (streaming Flash ?) Hoe kan ik deze CNET video (en anderen, bv. BBC) capturen ?

  2. @Roelof

    Extra aanvulling: Video DownloadHelper werkt niet bij CNN en BBC. Andere oplossing: het filmpje afspelen en de map tmp openen en dit bestand kopiëren naar een map die geen tijdelijke bestanden bevat.

  3. je zegt ..

    “Volgens mij is deze stap toch echt noodzakelijk om de mms-stream te downloaden. De http-link is namelijk niet de echte link. Deze is verborgen en ik gebruik de Totem-player om hem te voorschijn te toveren.”

    .. doch als ik dit verifieer, blijkt toch weldegelijk de gewenste mms-link copieerd te worden, geen http-link .. maar het kan ook per site verschillen wellicht .. je totem-tussen-stap is echter wel een methode om te onthouden !

    VideoDownloadHelper ken ik, en gebruikte ik al toen in nog Windows draaide .. werkt idd niet altijd .. maar is wel de beste video downloader die er is (als extentie van FF) vind ik ..

    niet overal op de sites van CNET en BCC zijn download knopjes om de video’s te downloaden .. een goede methode om streaming video te downloaden is dus bij deze sites wel nuttig ..

    je “oplossing” met het tmp mapje lukt bij mij niet .. ik vind het tmp mapje wel (dacht ik, waar is ’t precies in de nieuwste Ubuntu 9.04?) maar daarin verschijnt geen file van een streaming video als ik die afspeel .. verschilt dit ook weer van site / streaming methode ?

  4. @Roelof

    de tmp-map oplossing werkt alleen als er gebruik wordt gemaakt van Progressive Download, zoals bij YouTube. Bij echte streaming video (b.v. Uitzending Gemist), dan werkt deze methode niet omdat er eenvoudigweg niets wordt opgeslagen in de map tmp.

  5. ik vind wellicht in jou iemand die helder en practisch mijn ideeen omtrent video, en andere dergelijke internet-beeld-informatie-die-je-wilt-bewaren, kan delen. Ik vind een heldere simpelheid ..

    zelf ben in veel meer bezig met het creeeren van client side web scripts en HTML pagina’s, met CMS etc, maar video capturen en converteren enzo wil ik ook graag kunnen .. doch het hele video gebeuren, nu in Ubuntu, is een vak apart .. Met software kan ik echter goed omgaan, bv. commandline ffmpeg

    je zou een lijstje kunnen maken voor het publiek, zoals je net zei : welke sites hebben “progressive download” — wat is dat nu weer ..:) — en / of streaming en DUS welke capture methode(s) kom(en)(t) daarom wel/niet in aanmerking .. een tabelletje dus, met de bekende video casts, zoals Uitzending Gemist, YouTube, BBC, CNET, etc etc. Want jij snapt dat.

  6. Een additionele tip. Als je de totem plugin in mozilla gebruikt kun je de mms link in een keer uit de uitzendinggemist pagina copieren.

    Succes en bedankt voor de goede tips

  7. gebruik de commandline methode met de mimms applicatie :

    mimms “mms://bongo02.omroep.nl/public/ug-od/wm/70/media/wm70c4/ceres/nps/rest/2009/NPS_1147188/bb.20091107.asf?wmt=4b6205a9&wmhash=299223bf”

    de mms-URL krijg je door rechter-muis-knop : copy

    vergeet niet de quotes om deze mms-URL

    en neem niet bovenstaande link, want ze bevat een tweetal parameters (wmt= en wmhash=) die zeer tijdelijk zijn

    zie ook de forum discussie http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/uitzendinggemist-dumpen-werkt-niet-meer/

Geef een reactie

