Hotpotatoes: luistervaardigheids-oefening de getallen

Ik heb een Hot Potatoes oefening ontwikkeld rondom de getallen. Ik probeer zo gedetailleerd mogelijk te omschrijven hoe ik de oefening heb gemaakt en tegen welke zaken ik allemaal ben aangelopen. Dit is geen normale oefening, maar een oefening waarbij ik gebruik hebt gemaakt van een aantal zaken:

– Geluidsfragmenten: Zie deze tutorial hoe u deze kunt toevoegen aan Hot Potatoes. Eerst heb ik op internet een geschikt filmpje gezocht en gedownload en vervolgens heb ik dit filmpje omgezet in een mp3 bestandje. Tenslotte heb ik dit bestandje opgeknipt in kleine mp3 bestandjes met behulp van Audacity.

– Plaatjes: via Google heb ik gezocht naar geschikte plaatjes en daar waar het formaat te groot was heb ik ze verkleind met het gratis programma VSO Image Resizer.

– Ik heb gebruik gemaakt van ‘accordeon chunking‘, dat ervoor zorgt dat er niet te veel tekst in één keer op een pagina staat. Dit bevordert de leesbaarheid.

– Ik heb ook gebruik gemaakt van ‘virtual pagination’ wat dezelfde doelen heeft als ‘accordeon chunking’.

Voor degene die geïnteresseerd zijn in meer theoretische aspecten van deze twee mogelijkheden, raad ik aan dit artikel te lezen.

– Nadat de oefening helemaal klaar was heb ik hem gevalideerd. Dit is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de oefening goed draait in alle browsers. Helaas ondersteunen nog niet alle browsers de w3 standaarden. De grote boosdoener is Internet Explorer, in dit geval 7. Gezegd wordt dat IE8 de standaarden beter ondersteunt, maar dat heb ik niet getest. Zo werd een tabel niet correct weergegeven binnen IE. Ik heb dit opgelost door in plaats van 1 rij, 11 rijen te maken. Na deze aanpassing werd de oefening ook correct weergegeven in IE7. Het is altijd goed om je oefening in meerdere browers te checken. Dit kan onder andere in browsershots.

– Ik heb tenslotte een SCORM pakketje gemaakt en toen ging het mis. Ik miste een javascript-bestandje, maar heb dat handmatig toegevoegd en toen werkte het, alleen worden de scores niet opgeslagen. Ik heb daarom maar een berichtje achtergelaten op het Hot Potatoes forum. Word vervolgd …
Iedereen met kennis van SCORM kan via de zojuist vermelde link ook een link naar het SCORM pakketje vinden en downloaden. Wanneer iemand voor dit probleem een oplossing weet dan hoor ik hem graag …

Update: probleem opgelost: vinkje vergeten te zetten via Opties – Uitvoer configureren – Overig – Include SCORM 1.2 functions. Vervolgens exporteren als SCORM 1.2 (F8). Het werkt, hoera!

Ook meteen in N@TSCHOOL getest en het werkt:

Geef een reactie

