OMO-ELO gebruikersdag

Vandaag vond in Tilburg op 2College de OMO-ELO gebruikersdag plaats. Na een woord van welkom door Thomas Oudejans en Antonie van der Staak, kwam Pieter Hendrikse, lid van de Raad van Bestuur van OMO aan het woord. Hij sprak over de veranderingen die zich op ICT-gebied hebben voorgedaan. Eén van deze veranderingen is dat N@TSCHOOL niet langer de enige ELO is die binnen OMO gebruikt wordt, maar dat er meerdere spelers in het veld zijn, zoals It’s learning, Teletop en Magister. Hij wees op het boek What Would Google Do? Bedrijven die willen blijven bestaan, moet zich bij alles wat ze doen de vraag stellen: Wat zou Google doen? Vervolgens kwam Alfons ten Brummelhuis aan het woord. Hij is hoofd onderzoeker van Kennisnet. Hij wees op de 4 in Balans Monitor die ieder jaar verschijnt. Zijn belangrijkste conclusie: ICT kan het onderwijs aanzienlijk verbeteren, maar overdaad schaadt. Te veel ICT werkt juist contraproductief. Ik kan me hier wel in vinden. Ik vind dat je moet proberen een goede balans te vinden.

Daarna trok iedereen naar de workshops. De eerste workshop die ik heb bijgewoond was: LES 2.0: digitale lesplannen maken voor je eigen ELO Ook het gebruik van ED*IT kwam aan bod. Ik heb in deze workshop eigenlijk niet zo veel nieuws gehoord.

De tweede workshop was voor mij interessanter: Samenwerken aan digitaal lesmateriaal. Herman Rigter van DigilessenVO besprak op welke wijze er werd gewerkt aan kerndoeldekkend materiaal. Hij wees ons ook op de valkuil van te grote leseenheden willen maken. Op deze manier is het opnieuw arrangeren van digitaal lesmateriaal lastiger. Hij raadde aan om slechts lessen van 1 lesuur te maken. Dit vind ik een goede tip. Ik vond deze workshop zeer interessant. Helaas moest ik wat eerder weg, omdat ik zelf ook nog een workshop moest verzorgen.

Ik mocht zelf een workshop verzorgen over eXelearning voor gevorderden. Alle computers stonden gereed, de beamer deed het en de internetverbinding eveneens. Ik had zelf nog wel aan moeten geven dat ik voor het filmpje boxen nodig had, maar dat was mijn eigen fout. Wat ik wilde: laten stemmen via Twitter en de resultaten binnen een Powerpoint-presentatie weergeven lukte niet. Slechts een beperkt aantal deelnemers kon een account aanmaken en de andere deelnemers kregen een foutmelding. Ook het stemmen van degenen die er wel in slaagden een Twitter-account aan te maken verliep niet goed. De Powerpoint-Twitter tool is nog niet voldoende uitgekristalliseerd. Gelukkig had ik een reserve-optie achter de hand, namelijk een enquête gemaakt met Google Docs. Deze werkte wel, alleen lukte het me niet om de resultaten te voorschijn te toveren. Tijdens de workshop liepen we nog tegen het probleem aan van het niet kunnen installeren van een Flash-plugin voor Firefox, maar gelukkig heb ik dat kunnen oplossen door een export te laten maken als website, die wel binnen Internet Explorer kon worden bekeken. De materialen van de workshop treft u hieronder aan en ze zijn vervaardigd onder een Creative Commons Licentie.
Twitter Omo Elo

web20_exelearning_omo

Geef een reactie

