YouTube inzetten om brieven na te kijken

In een eerder bericht heb ik al laten zien dat ik een screencast gemaakt met Tipcam gebruik om gemaakte brieven te bespreken. In mijn ogen heeft dit een aantal voordelen boven het op een “normale” wijze nakijken van brieven, namelijk:

1. Het is persoonlijker: leerlingen vinden het grappig dat je de moeite neemt om op deze manier hun brief na te kijken.

2. Je kunt gerichter feedback geven. Bij elke gemaakte fout kun je een aanwijzing geven. Als je dat allemaal moet typen of erbij schrijven ben je ook de nodige tijd kwijt.

3. Leerlingen kunnen in hun eigen tempo hun brief bekijken en eventueel de feedback nogmaals beluisteren.

4. Je dwingt leerlingen om na te denken over hun fouten. Vaak gooien leerlingen hun gemaakte brief aan de kant en gaan ze snel aan de slag met hun nieuwe brief, zonder na te denken over de gemaakte fouten. Dit is juist een van de meest waardevolle momenten. Het is niet erg als leerlingen fouten maken, maar ze moeten er wel iets van leren.

Waar ik wel tegenaan liep was een wijziging van utipu.com en dat is namelijk dat je nog maar een beperkt aantal filmpjes kunt zien op de site van Tipcam, namelijk 5. Ik vind het niet erg netjes dat ze dit niet van tevoren hebben aangekondigd, maar dat je in een keer met dit feit geconfronteerd wordt. Ik had hier namelijk ook enkele screencasts staan en nu zou ik moeten betalen (wat ik echt niet ga doen) om tot mijn eigen screencasts toegang te krijgen. Ik vind dat eigenlijk echt niet kunnen. Gelukkig is dat te omzeilen door bij YouTube een gratis account aan te maken en de gemaakte filmpjes daar te uploaden. Daar geldt deze beperking van slechts 5 zichtbare screencasts niet. Je kunt de screencasts die ik heb gemaakt hier bekijken. Het programma Tipcam biedt daartoe ook de mogelijkheid en ik moet zeggen dat het uploaden naar YouTube razendsnel gaat. De beperkingen gelden alleen voor de ruimte op de site van Tipcam, maar niet voor het programma zelf.

Door te experimenteren ben ik er ook achter gekomen wat een goede wijze van werken is, waarbij de tijd zo efficiënt mogelijk kan worden gebruikt. Hieronder volgt deze handelswijze:

1. Leerlingen sturen mij hun brief via de inleveropdracht binnen N@TSCHOOL. Het gebruik van de inleveropdracht heeft voor mij als voordeel dat ik snel kan zien wie de brief heeft ingeleverd. Ik kan eventueel ook op plagiaat controleren. Ik heb dit wel aangezet, maar ik ga hier niet te streng mee om. Dit heeft te maken met het feit dat leerlingen vaak samen aan een brief werken en ik vind dit proces ook zeer waardevol en ik vind dat je dan daar niet te zwaar aan moet tillen.

2. Ik maak een kopie van dit document via de optie ‘Revisie document’ binnen N@TSCHOOL.

3. In deze kopie markeer ik met behulp van de gele markeerstift in WORD de fouten van alle brieven.

4. Ik maak nu per brief een screencast. Een belangrijk advies: zorg ervoor dat bij het maken van de screencast de adresgegevens niet worden opgenomen. Een leerling heeft ook recht op zijn privacy!!! Ik doe dit door voordat ik aan de opname begin iets naar beneden te scrollen. Zodra de screencast af is, load ik deze up naar YouTube en dan begin ik aan de volgende. Per screencast ben ik zo’n 3 à 4 minuten kwijt en voor het uploaden ongeveer 1 minuuut.

5. Ik bespaar tijd op de volgende manier: ik tel geen fouten en ik geef geen cijfer. Dat doe ik in de laatste periode wel, maar dan laat ik de brieven weer met de hand maken.

6. Nadat ik alle filmpjes heb geüpload plak ik in de brieven van de leerlingen de link naar het instructiefilmpje. Eén instructiefilmpje treft u hieronder aan.

7. De gecorrigeerde brieven kijk ik heel snel door en ik voeg eventueel iets toe.

Nou heeft u een beetje een beeld van hoe ik schrijfvaardigheid aanpak. Heeft u goede tips om schrijvaardigheid te oefenen. Heeft u misschien opmerkingen? Aarzel dan niet en laat ze hieronder achter.

Geef een reactie

