Digitaal lesmateriaal maken met Hot Potatoes: video en audio

Op zaterdag 21 november heb ik op de Taaltrainersdag in Breukelen een workshop verzorgd over Hot Potatoes. Na een reis van zo’n anderhalf uur kwam ik aan op het station te Breukelen en begaf ik me naar het in de buurt gelegen Van der Valk hotel. Bij aankomst werd ik hartelijk ontvangen en kreeg ik meteen toegang tot de voor mij bestemde zaal. Eveneens kreeg ik een KPN dagkaart in mijn bezit om op deze wijze toegang te krijgen tot de KPN HotSpot. De beamer stond gereed en ook geluidsboxen waren beschikbaar. Het aansluiten van mijn netbook verliep gesmeerd (Fn + F4 om het signaal op te pikken) en ook de toegang tot het Wifi-netwerk kon ik probleemloos instellen. Verder werd nog een extra stoel bijgeschoven en een aantal verlengkabels aangesloten, omdat de deelnemers hun eigen laptop mee zouden nemen en je wil natuurlijk niet dat men in een keer met een lege accu te maken krijgt. In de zaal zelf was koffie en frisdrank beschikbaar wat ook erg aangenaam was. Ik heb de workshop drie maal verzorgd op de volgende wijze:

1. Een inleiding, waarin ik mezelf voorstelde en waarin de deelnemers zich kort voorstelden en daarbij antwoord gaven op de vragen: wie bent u, wat doet u, beschikt u over een ELO en zo ja welke. De volledige presentatie treft u hieronder aan en zult tevens zien dat het mogelijk is om een YouTube video toe te voegen aan een presentatie die op Slideshare staat. Tegenwoordig is het ook mogelijk om PDF-bestanden te plaatsen op deze site en dat heb ik dan ook gedaan. (De duur van de inleiding was ongeveer een half uur)

2. Het praktische gedeelte:

  • De taal van Hot Potatoes in stellen in het Nederlands
  • Het configuratie-bestand aanpassen
  • Een JCloze oefening maken met video 
  • Een JMatch oefening maken met geluid en afbeeldingen
  • Links

De deelnemers kregen een handleiding, een CD-rom met het programma Hot Potatoes en een bijbehorend beschermhoesje uitgereikt (dat nog belangrijker was dan de rode map) Dankzij de organisatie was op de meeste computers voor aanvang van de bijeenkomst reeds het programma Hot Potatoes geïnstalleerd. De handleiding treft u hieronder aan. De handleiding is verspreid on der een Creative Commons Licentie 3.0 wat inhoudt dat u hem vrij mag kopiëren, verspreiden en aanpassen onder vermelding van mijn naam. Commercieel gebruik is niet toegestaan en wanneer u dat doet wil ik graag 99,9% van de inkomsten 😉 Tijdens de workshop kwam ik erachter dat er toch nog een foutje in zat, namelijk bij de klokjes. Het klokje met 3 uur werd 2 maal gebruikt. Dit is inmiddels hersteld en de CD-rom is nu aangepast.

Inhoud van de CD-rom:

  • Een drietal programma’s: Hot Potatoes, Audacity (voor geluidsbewerking), Kompozer (website editor).
  • In de map Documenten staat een aantal zaken:
    – De handleiding
    – De installatiebestanden voor de verschillende besturingssystemen
    – De flash-plugins voor de verschillende browsers
    – De werkbestanden bij Les 1 en bij Les 2

Van de CD-rom heb ik een image gemaakt die u hier kunt downloaden en die u in één keer op een CD-rom kunt branden met het gratis programma InfraRecorder. (De duur van het praktische gedeelte: een uur)

Het was belangrijk om te melden dat de handleiding van voor naar achteren moest worden afgewerkt (nog belangrijker dan de rode map) en hier en daar moest ik even bijspringen, vooral bij het instellen van de taal. Gelukkig dat het hier om een eenmalige actie gaat. Wat heb ik zelf geleerd? In ieder geval dat Hot Potatoes er iets anders uit ziet op een Mac dan op een Windows PC en dat je WORD-documenten ook op een Mac kunt openen, maar dat je dan eerst het programma op de Mac moet openen. Van de tekst een .txt bestand maken zorgt er in ieder geval voor dat het onder elk besturingssysteem kan worden geopend.

Bij deze wil ik ook nog graag een hartelijk woord van dank uitspreken aan de organisatrices van deze dag: Renée, Liesbeth, Elisabeth en Jeanet. Zij hebben ervoor gezorgd dat alles vlekkeloos verliep.

Geef een reactie

