Programma's installeren op netbook zonder DVD-drive

Ze worden steeds populairder, de netbooks, ofwel de kleine laptops. Ik heb er zelf ook een en hier heb ik reeds in een eerder bericht over geschreven. Het probleem is dat de meeste netbooks niet zijn voorzien van een CD-rom of DVD-speler. Hoe kunt u dan toch software installeren, die op een CD-rom of op een DVD staat? Denk bijvoorbeeld aan het Office pakket of aan andere software die op een CD-rom of DVD staat. Hieronder volgen de stappen die u moet volgen:

Stap 1: Maak een ISO bestand van de CD-rom of van de DVD. U kunt daarvoor het gratis programma InfraRecorder gebruiken. Er is een normale versie en er is tevens een draagbare versie. Wanneer je het programma hebt geïnstalleerd, klik je op ‘Read Disc’. (Afbeelding 1)

(Afbeelding 1)

Vervolgens klik je bij ‘Image’ op de 3 puntjes en zoek je de map op waar je het ISO-bestand wilt opslaan en geef je een naam aan het bestand. (Afbeelding 2)

(Afbeelding 2)

Stap 2: Kopieer het ISO-bestand naar een USB-stick.

Stap 3: Installeer op je netbook het programma Gizmo Manager. Open het programma, ga op ‘Virtual Drive’ staan, rechtermuis en kies voor ‘Mount Image’. Vanaf dit moment wordt het ISO-bestand herkend, net alsof er een CD-rom of DVD-speler is aangesloten. (Afbeelding 3)

(Afbeelding 3)

P.S. U dient wel over een legale versie van de software te beschikken.

39 gedachten over “Programma's installeren op netbook zonder DVD-drive”

      1. Hoe kun je nu een isobestand maken als je de cd niet in de laptop kunt stoppen,.Ik vind het een zeer vreekd advies

      2. Omdat je een iso-bestand ook kunt koppelen i.p.v. een cd of dvd. Daardoor kun je software die je normaal installeert via CD of DVD toch installeren zonder dat je een CD-lezer nodig hebt.

  1. Stap 1 lukt me niet. Het bestand wordt niet geconverteerd.

    kopieren naar harde schijf, verplaatsen naar netbook en afspelen met VLC (via folder) is mijn oplossing geworden.

  2. ik krijg iedere keer een foutmeling. kan bronschijf niet lezen. nieuwe poging sector ….
    Met verschillende schijven.

    Ik geef de bestanden wel een naam

      1. Ik heb e.e.a. uitgevoerd maar als ik het programma op mijn netbook start blijft het vragen om de originele cd.

      2. Het programma heet Progress+ (interactief oefenmateriaal bij Leer Bridge met Berry Westra 1) De software is van Bridge Beter Software

      3. Bij het installeren is het bij sommige programma’s of spellen noodzakelijk om de CD bij de hand te hebben. Je kunt dit oplossen door een image van je CD-rom te maken en deze op je harde schijf te plaatsen.

  3. Kan je via je laptop installeren met gebruik van een usb kabel. Dus je laptop als het ware als een externe dvd drive gebruiken ? Ik heb diverse orginele programma’s die ik graag op mijn netbook zou willen zetten.
    Alvast bedankt.

  4. Hallo, een ding snap ik niet helemaal: Om een iso te maken heb je toch een DVD drive nodig om eerst de CD in te doen? En als je netbook sowieso geen DVD drive heeft, heb je alsnog een andere computer nodig die wel een DVD drive heeft.

  5. Ik heb bovenstaande uitgevoerd en via SD kaartje ipv USB stick en werkt bij eerste 2 cd-rom installaties voor software van een lesprogramma prima. Bedankt voor de duidelijke en handige informatie

  6. Is het volgende ook mogelijk? Bijv. het officepakket van de C schijf van een laptop of desktop kopieren naar een externe harddisk en deze vervolgens aansluiten op de notebook en het bestand opnieuw kopieren naar de c schijf van de notebook? kan dit ook met het programma Norton?
    PS. mijn laptop werkt op 64 bit, mijn notebook op 32 bit.

  7. Hallo

    Ik heb een laptop maar er zit
    geen dvd station in.
    Er kan dus geen dvd/cd in…..
    Zou er iemand zijn die dat kan laten bouwen
    in mijn laptop?
    Hoor graag van U terug.

  8. bedankt voor de tips, De programma s krijg ik nu werkend op mijn net book.Voorheen kopeerde ik een cd zonder meer op een usb stick wat dus van geen kant werkte.Maar nu via infra recorder en gismo dus wel.
    Alleen kan ik nu het virtuele station met de iso nu zonder meer weer verwijderen?Volgrens mij wel maar weet het niet zeker

    1. @Ruud

      Bij de meeste programma’s is dat geen probleem. Bij games wil het wel eens problemen geven, omdat je daar de CD-rom voor nodig hebt.

  9. De link ‘Infrarecorder’ gaat naar Critmedia, die het programma niet blijken te hebben. Hier kom je achter nadat creditcardnummers zijn achtergelaten. Het opzeggen van het gratis abonnement kost € 0,99. Krijg hier een raar gevoel bij.

  10. Hallo Antoine,
    Heb het programma infrarecorder gedownload, maar krijg niet het venster “read me”. Wil graag bepaalde software (via ISO) ook op mijn tablet zetten. Je legt het heel goed uit, maar helaas ontbreken de afbeeldingen op je site, zodat het voor mij toch niet helemaal duidelijk is. Hoe krijg ik nu dat venster met de diverse opties op mijn scherm? Alvast dank voor je reactie!

  11. Hallo Yvon,
    Bij het overzetten van mijn oude blog naar deze site zijn helaas niet alle afbeeldingen meegenomen. In de tussentijd werk ik niet meer met Windows, maar met een Mac, dus helaas kan ik je niet verder helpen met dit probleem.

Geef een reactie

