Verslag GOOD PRACTICE DAY 2010

Vandaag heb ik de Good Practice Day Talen in Leiden gevolgd. Het mooie van de GPD vind ik dat docenten uit de praktijk hun ‘best practices’ delen, in combinatie met alle zaken waar zij tegenaan lopen.  Vol  goede moed trok ik naar Leiden. Ondanks een kleine vertraging ben ik toch nog op tijd aangekomen. 

Workshopronde 1: Schrijfvaardigheid digitaal

Ik heb de workshop Schrijfvaardigheid digitaal van Paul Buurman (Jac. P. Thijsse College) bezocht.  De presentatie treft u hieronder aan. Ik licht er een aantal zaken uit. Paul liet zien hoe je tijd kunt besparen bij het nakijken van brieven door gebruik te maken van enkele hulpmiddelen. Voor het vak Duits liet hij een handig programma zien dat de brieven voor je nakijkt, namelijk  via de Duden-Korrektor. Het mooie van dit programma is dat je een heleboel brieven tegelijk kunt laten nakijken en dat de resultaten vrij snel zichtbaar zijn. Je zult als docent nog wel even naar de brieven moeten kijken, want het programma haalt er niet alle fouten uit.  Voor het vak Frans kun je gratis gebruik maken van de site: http://www.bonpatron.com  en er is ook een betaald programma, namelijk Correcteur 101.  Ook kwam de MVT-correctiebalk van het  CITO aan bod. Ik dacht dat deze nog niet beschikbaar was voor Word 2007, maar dat blijkt dus wel zo te zijn. Helaas alleen in combinatie met de door Cito ontwikkelde cd-roms Schoolexamen schrijfvaardigheid 2009/2010 voor de vakken Frans, Duits en Engels voor vmbo kb/gt, havo en vwo.  Zelf gebruik  ik de balk niet en kijk ik brieven liever op deze wijze na.  Paul gaf ook nog een praktische tip bij het aanleggen van een archief van alle brieven die je als docent hebt ontvangen. Hij raadde aan om Google Chrome (Firefox is ook prima) en niet Internet Explorer te gebruiken. Ik kan het alleen maar met hem eens zijn. Bij IE moet je namelijk eerst een aantal keren klikken voordat je het bestand kunt downloaden.  Verder kwam het gebruik van digitale woordenboeken ter sprake. Wanneer je schrijfvaardigheid toetst met de computer, dan is het belangrijk om alle andere mogelijkheden uit te schakelen (denk aan internet). Dit vond ik een goede tip. Verder liet Paul ons zien hoe je een nagekeken brief kunt bespreken met behulp van het digibord. Zorg ervoor dat de oude en de nieuwe versie in beeld staan (splitscreen) een bespreek de fouten met je leerlingen. Tenslotte liet hij ons zien dat leerlingen ook een Europees Taal Portfolio kunnen aanleggen, waarin zij hun opdrachten opslaan. Het mooie van dit portfolio is dat leerlingen er ook bij kunnen als ze hun school reeds verlaten hebben.

Workshopronde 2: Grammaticalessen met je smartboard

De tweede workshop die ik heb bijgewoond was die van Michel Pijpers (Sint Odulphuslyceum Tilburg). De titel van deze workshop luidde:  Grammaticalessen met je smartboard. Michel gebruikte zelf een ander digibord, dus dat leidde even tot problemen, maar gelukkig werden deze anel opgelost.  Michel is de maker van de website: http://www.bruuttaal.nl  De site staat boordevol met oefeningen voor het vak Nederlands en met uitleg. De oefeningen op de site zijn voor het grootste gedeelte gemaakt met Hot Potatoes en met JClic.  Op dit weblog vindt u meer informatie over JClic: http://www.bloggen.be/jclic  U kunt beide programma’s gratis downloaden.  Voor mij was er  verder niet zoveel nieuws onder de zon. Wel interessant was de mogelijkheid om een worddocument te openen vanuit Internet Explorer. Ik zie leerlingen die in N@TSCHOOL bezig zijn nog wel eens werken in IE en wanneer ze het dan afsluiten is alles weg.  Ik wist niet dat het mogelijk was om een Wordpagina die in IE geopend is direct met Word te bewerken. Ik liet leerlingen altijd het document afsluiten en dan opnieuw openen in Word, maar dat hoeft dus niet. Verder kwam een ander handig programma aan bod: TexToys, waarmee u verschillende oefeningen kunt maken. Dit programma is niet gratis. Het deed me een beetje denken aan Hot Potatoes, met hier en daar andere mogelijkheden.  Tenslotte liet Michel zien hoe je het digibord kunt gebruiken om  een mindmap te maken.

Workshopronde 3: Het gebruik van web 2.0 toepassingen

(Opmerking: alle video’s die tijdens de workshop getoond zijn bevinden zich in de presentatie.)

In de derde ronde mocht ik zelf aan de bak.  De titel van mijn workshop: Het gebruik van web 2.0 toepassingen.  De Amerikanen hebben een mooi gezegde als het gaat om het maken van films: “Don’t tell it, show i
t.” Ik heb dus maar de daad bij het woord gevoegd. Mijn eerste vraag aan het publiek (ongeveer 20 personen) was: “Wie van u heeft er een mobiele telefoon bij zich?” Dat bleek de overgrote meerderheid te zijn. Ik heb dus iedereen gevraagd de mobiele telefoon erbij te nemen en ik heb de deelnemers gevraagd om antwoord te geven in de vraag die u in de onderstaande presentatie vindt te antwoorden. Dit gebeurde met behulp van SEND2VOTE, de opvolger van SMS2VOTE waarmee je kunt stemmen via je mobiel. Sendsteps heeft meerdere interessante producten, dus een bezoekje meer dan waard. De officiële versie komt over een maand ongeveer uit, en ik zal er dan zeker over berichten. Blijf mijn blog dus volgen. De reacties waren enthousiast en men kon zich wel voorstellen dat leerlingen dit leuk vinden. Ook het mobiliseren van alle leerlingen sprak de docenten aan. Verder vond men het leuk dat  direct zichtbaar werd in de eerste dia hoeveel mensen er al gestemd hadden. Het mooie van SEND2VOTE is dat het erg eenvoudig werkt en dat het allemaal erg stabiel is. Meer details kan ik nu niet geven, maar die volgen later.

Ik heb ook een gratis alternatief besproken, namelijk Twitter Tools. Het mooie van Twitter Tools is dat er vele mogelijkheden zijn: je kunt stemmen, je kunt een berichtje sturen via Twitter, dat vervolgens op één pagina wordt weergegeven en er is een applausmeter. (Er zijn er nog meer, maar deze had ik in mijn presentatie verwerkt.) Het aanmaken van de Twitter-accounts duurde even (je hoeft niet per se een email adres in te voeren, was eerst wel zo), maar daarna brachten de meesten hun stem uit op een nieuwe vraag en de resultaten werden keurig weergegeven. In het verleden heb ik wel een paar slechte ervaringen gehad met Twitter Tools, met name met de stabiliteit, maar tijdens deze workshop liep het gesmeerd. Bij Twitter Tools zie je niet hoeveel mensen er al gestemd hebben, en moet je even wachten (30 seconden – 1 minuut) voordat je de uitslag gaat bekijken, in verband met het verwerken van de resultaten. Je kunt dit probleem opvangen door een tussendia toe te voegen. Ook de applausmeter werkte prima. Ik heb de deelnemers 3 clips laten zien van Avez-vous déjà vu … en na afloop heb ik gepeild welke clip ze het leukst vonden. De keuze bestond uit:

1.  Avez-vous déjà vu une girafe avec un collier?

2. Avez-vous déjà vu deux moutons qui organisent un pique-nique?

3. Avez-vous déjà vu le crime pas parfait du tout?

Bij Twitter Tools heb ik gezegd dat het belangrijk is een alternatief achter de hand te hebben, bijvoorbeeld een Google Docs formulier, zodat u toch de mening van de leerlingen kunt peilen. Er is nu ook een beta voor Prezi. Bekijk ook de Best Practice bij het gebruik van Twitter Tools.

Een ander voting-tool die ik heb besproken is Mouse Mischief, waarmee je met behulp van muizen en USB-hubs kunt stemmen. Het voordeel hiervan is dat je geen internetverbinding nodig hebt en dat het programma gratis is. Meer informatie over Mouse Mischief vind je op het weblog van Willem Karssenberg.

Tevens heb ik in deze workshop laten zien hoe je YouTube kunt gebruiken om brieven van leerlingen te bespreken. Maak en screencast met Tipcam of met Screenr en plaats deze vervolgens op YouTube.  Een aantal zaken waar je op moet letten: denk aan de privacy van de leerling: geen adresgegevens in beeld, bij de naam de voornaam gebruiken en de eerste letter van de achternaam.  Bij Screenr kunt je niet inzoomen, maar door het gebruik van het gratis programma ZoomIt kan dit wel.

Tenslotte heb ik nog 2 zaken aan bod laten komen die niet in eerste instantie bedoeld zijn voor leerlingen, maar die meer bedoeld zijn om het leven van de docent wat aangenamer te maken. De eerste tool die ik heb besproken is Delicious. Hiermee kun je bladwijzers maken van voor jou interessante webpagina’s en  je kunt deze met andere collega’s delen. Wanneer er dus andere (Franse) docenten zijn dan kun jij hun bookmarks zien en eventueel overnemen. Wat ik verder heel sterk vind aan het concept van Delicious is dat je ‘tags’ kunt toevoegen. ‘Tags’ zijn woorden die de inhoud van de sites die je hebt toegevoegd kenmerken, bijvoorbeeld: Frans, luistervaardigheid, TV5. Op deze manier kun je razendsnel voor jou belangrijke sites terugvinden.

Ook heb ik het verschijnsel RSS besproken. Ook dit kan ontzettend veel tijd besparen. In plaats van alle site met voor jou belangrijke informatie na te lopen, komt het nieuws naar jou toe. Je kunt het nog het beste vergelijken met het snellen van krantenkoppen: jij krijgt de nieuwe titels te zien en je leest datgene wat jou interesseert. Bezoek 1 of 2 keer per dag je feeds (anders is het nog geen tijdsbesparing) een je blijft op de hoogte van het laatste nieuws.

Ik ben tevreden over het verloop van mijn workshop en over de dag als geheel. De techniek werkte mee. Een laatste tip: test alles uit voordat je een presentatie geeft. Dat kan een hoop frustratie besparen. Zorg ook altijd voor een plan B (Nee, ik ben geen Dirk Scheringa-fan). Ik had de filmpjes bijvoorbeeld gedownload voor het geval de internetverbinding het niet mocht doen. Ook had ik mijn PowerPoint op mijn USB-stick staan, op mijn Samsung NC10 en op mijn Dropbox.

Nog een klein woord van dank aan Karel voor de technische ondersteuning. Alles verliep gesmeerd.

Geef een reactie

