Welke activerende werkvormen gebruikt u in de klas?

In een eerdere bijdrage heb ik gesproken hoe je activerende werkvormen kunt toepassen op het oefenen van eindexamenteksten. In een volgende bijdrage heb ik verwezen naar een drietal artikelen over Activerende Didactiek Samenwerkend Leren (ADSL). Ik wil graag nog een voorbeeld geven van activerende didactiek die u kunt toepassen bij het bespreken van een toets. We kennen allemaal wel de frustratie van het bespreken van een toets: leerlingen zijn alleen maar geïnteresseerd in hun cijfer, ze ‘zeuren’ over fouten gemaakt door de docent etc. Hoe kunt u deze situatie nu ombuigen? Door gebruik te maken van het feit dat leerlingen graag werken voor een cijfer. Het is een werkvorm die ik in de onderbouw wel eens heb toegepast:

  • Stap 1: Alle leerlingen krijgen hun toets terug en de daarbij behorende opgaven.
  • Stap 2: Leerlingen mogen alleen een potlood op de bank hebben.
  • Stap 3: Leerlingen mogen hun boeken en aantekeningen gebruiken bij het alléén en in stilte verbeteren van hun fouten.
  • Stap 4: U stelt ook nog een aantal vragen over hoe de leerlingen hun toets hebben geleerd en aan welke onderdelen ze de volgende keer meer aandacht moeten besteden.
  • Stap 5: Wanneer leerlingen klaar zijn leveren ze de toets bij u in en gaan ze zelfstandig aan het werk.
  • Stap 6: U controleert snel de verbeterde fouten en wanneer leerlingen dat voor het grootste gedeelte goed hebben gedaan (als ze overleggen met hun buurman of buurvrouw zijn ze ‘af’.) dan worden ze daarvoor beloond met 0,3 bovenop hun cijfer.

In de bovenbouw pak ik het iets anders aan:

Leerlingen maken een tabel met daarin:

Onderdeel – Maximale score (hier zet u het aantal maximaal te behalen punten neer) –  Behaalde score en ze vullen het schema in. Zo zien ze voor een herkansing ook waar ze punten hebben laten liggen en welke onderdelen zwaar mee tellen. Alle opmerkingen zetten ze op de achterkant van hun toets. Dit om gezeur over cijfers in de klas te voorkomen. Ik kijk na teruggave altijd snel of er opmerkingen zijn en indien een leerling gelijk heeft, dan pas ik het cijfer natuurlijk aan.

Vraag: Welke activerende werkvormen gebruikt u in de klas? Laat hieronder aan reactie achter.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s