Mouse Mischief in de praktijk: luistervaardigheid

Afgelopen woensdag heb ik Mouse Mischief voor het eerst uitgeprobeerd in een lessituatie, namelijk in VWO 5 bij het trainen van luistervaardigheid. Toen ik in het lokaal aan kwam werd ik even onaangenaam verrast omdat  de opstelling in de klas nog gelijk was aan de examensituatie, zoals die de dag ervoor heeft plaatsgevonden. De tussenwand was verdwenen en ik had zicht op een grote lege ruimte. Na gecontroleerd te hebben of er niemand in het aaneengesloten lokaal bevond (en dit was gelukkig niet het geval) heb ik alles klaargezet. Omdat ik eerst de toets nog moest bespreken met de leerlingen, heb ik besloten om de muizen niet meteen klaar te  zetten. Achteraf bezien had ik dat beter wel kunnen doen.  Een aantal muizen bleef hangen en ik vergat om ze te activeren door ze in het vak te zetten en te activeren, waardoor niet alle muizen het deden. Ook een muismat is geen overbodige luxe. Ik heb dit probleem opgelost door de uiteindelijke keuze te laten maken in groepjes van 4 leerlingen.

Voordat we met de daadwerkelijke toets gingen beginnen, heb ik eerst de al eerder gemaakte vragen (6 stuks) nagekeken. Daarna heb ik de leerlingen een nummer gegeven (er waren 17 leerlingen) van 1 tot en met 8 en moesten leerlingen met hetzelfde nummer naast elkaar gaan zitten op een door mij aangewezen plek. Ik heb toen aan elk tweetal een muis gegeven en deze ter plekke aangezet. (Er was één groepje van 3 leerlingen) Vervolgens heb ik leerlingen de eerste vraag laten lezen (vraag 7) (Alle vragen en instructie vindt u in de bovenstaande presentatie). De opdracht die daarbij hoorde: lees de vraag, beluister het fragment en noteer de woorden waaraan je het antwoord op de vraag kunt horen. Het antwoord mag zowel in het Frans als in het Nederlands gegeven worden. Iedere leerling moest dat voor zich doen. Vervolgens moesten leerlingen in tweetallen vertellen wat ze hadden opgeschreven en een antwoord formuleren. Toen ze dat hadden heb ik de vraag en de daarbij behorende antwoorden gegeven. Leerlingen moesten in tweetallen bepalen wat het goede antwoord was. Wanneer ze het antwoord bepaald hadden, moesten ze in groepjes van 4 een gezamenlijk antwoord bepalen. Daarna kwam de Mouse Mischief dia met de 3 antwoordmogelijkheden te voorschijn en moesten de leerlingen als viertal het goede antwoord kiezen. Zoals ik zei verliep het niet helemaal vlekkeloos, maar ik denk dat ik het aardig heb opgelost. Volgende keer van tevoren alles klaarzetten en ook de tafels in groepjes.

Na deze vraag (vraag 7) volgenden nog 3 vragen achter elkaar en moesten de leerlingen op dezelfde wijze werken als bij vraag 7: zelf aantekeningen maken, overleggen over het antwoord met de buurman / buurvrouw, na de 3 vragen ontvingen ze de mogelijkheden en moesten ze eerst in tweetallen en vervolgens in groepjes van 4 een definitieve keuze maken. Ik had als variatie nog graag een keer de resultaten van de groepjes laten vergelijken, maar kwam daar vanwege tijdgebrek niet aan toe. Het stencil met de vragen treft u hieronder aan.

Conclusie: ik vond het allemaal heel redelijk gaan. Wel jammer dat niet alle muizen het deden, dat veroorzaakt toch wat onrust, maar dat had ik kunnen voorkomen door ze eerst klaar te zetten. Ik wil Mouse Mischief ook zeker gaan gebruiken bij het op deze manier laten werken aan een eindexamentekst.

Mouse Mischief gebruiken bij luistervaardigheid

Geef een reactie

