4 tips bij het gebruik van Mouse Mischief

Vandaag heb ik HAVO 4 gebruik gemaakt van Mouse Mischief bij het oefenen van luistervaardigheid. Bij deze luisteroefening moesten leerlingen luisteren naar een aantal fragmenten. Per opdracht waren er 2 samenvattingen van wat gezegd was en moesten de leerlingen de keuze maken uit het goede antwoord. Ik heb leerlingen eerst het fragment laten beluisteren en de belangrijkste woorden laten noteren. Vervolgens moesten ze in groepjes overleggen over wat er gezegd is. Dit bleek achteraf gezien toch erg lastig te zijn. Dat bleek wel bij het maken van een keuze uit de antwoordmogelijkheden. Wanneer leerlingen een vraag hebben, kunnen ze in ieder geval gerichter luisteren. Dat is iets waar ik volgende keer beter op moet letten. Beter kan ik bij HAVO leerlingen meteen de 2 antwoordmogelijkheden laten zien, zodat ze gerichter kunnen luisteren. Hieronder treft u de Powerpoint aan die ik vandaag heb gebruikt.

Technisch gezien verliep de les ook niet helemaal perfect. Het begon al met het geluid. Mijn mini-speakers weigerden dienst, maar dat kwam omdat ik vergeten was de versterker van de speakers aan te zetten. Gelukkig was er meteen een behulpzame leerling die de speakers in het lokaal aansloot. Ik wil u in ieder geval 2 tips geven, die u de nodige ellende kunnen besparen.

1. Wanneer u Mouse Mischief  opstart en wanneer u gebruik maakt van een laptop, gebruik dan de muis van het touchpad. Deze kan namelijk gewoon gebruikt worden en dat scheelt weer een muis. Ook heb ik het meegemaakt dat ik alles had klaar gezet, en dat alles het deed, behalve mijn eigen draadloze muis. Dan moet je de Powerpoint weer opnieuw opstarten en dat kost weer tijd.

2. Activeer de muizen zelf en deel de muizen pas uit als u alle muizen heeft geactiveerd. Ik activeerde vandaag de muizen, ik deelde ze uit en toen bewogen leerlingen per ongeluk de muizen en had één muis 2 aanwijzers. Dus eerst allemaal activeren (door ze in het venster te zetten en te klikken) en dan pas uitdelen.

3. Wanneer een muis het niet doet leg er dan iets onder wat als muismat kan dienen, een boek, een schrift of iets dergelijks.

4. Zorg voor een plan B: omdat ik maar een paar muizen aan de praat kreeg heb ik de groepjes gewoon vergroot.

Geef een reactie

