Nieuw profiel maken in Firefox

Bij het testen van de beta van N@TSCHOOL liep ik telkens tegen allerlei irritante pop-ups aan met foutmeldingen. Het rare was dat ik deze meldingen alleen tegenkwam in Firefox en niet in Internet Explorer en dat ik ze niet tegenkwam in Firefox die op mijn USB-stick staat en ook niet in Firefox die draait binnen Windows XP binnen Virtual Box. Hier zijn de stappen die ik heb ondernomen:

Stap 1: Ik heb eerst alle add-ons uitgeschakeld. Wanneer je dat in één keer wilt doen dan kun je dat doen door Firefox op te starten in de veilige modus. (Afbeelding 1)

(Afbeelding 1)

Na het uitschakelen van alle add-ons bleven echter de foutmeldingen bestaan. Het lag dus niet aan de add-ons. In dat geval heb je waarschijnlijk te maken met een corrupt profiel.

Stap 2: Ik heb daarom besloten een nieuw profiel aan te maken. Ik heb eerst een export gemaakt van alle add-ons die ik gebruik met behulp van de add-on Extension List Dumper.

Stap 3: het aanmaken van een nieuw profiel.


Windows 7 en Vista

  1. Sluit Firefox af. Selecteer hiervoor het menu Bestand boven in het Firefox-venster en selecteer vervolgens Afsluiten.
  2. Open het menu Starten van Windows. Typ links onderaan in het veld “Zoekopdracht starten”
    firefox.exe -ProfileManager

  3. Druk op Enter.

Windows 2000 en XP

  1. Sluit Firefox af. Selecteer hiervoor het menu Bestand boven in het Firefox-venster en selecteer vervolgens Afsluiten.
  2. Open het menu Start van Windows en klik op Uitvoeren….
  3. Voer in het dialoogvenster Uitvoeren het volgende in:
    firefox.exe -ProfileManager

  4. Klik op OK.
Noot: als het venster voor profielbeheer niet verschijnt, dient u mogelijk het volledige pad van het Firefox-programma op te geven, tussen
aanhalingstekens. Voorbeeld:

"C:Program FilesMozilla Firefoxfirefox.exe" -ProfileManager

Als het venster voor profielbeheer niet wordt geopend, kan Firefox nog op de achtergrond actief zijn, hoewel dit niet zichtbaar was. Sluit alle actieve versies van Firefox of herstart de computer en probeer het vervolgens opnieuw.

Je kunt eventueel het oude profiel verwijderen. Dit heeft bij mij in ieder geval alle problemen met N@TSCHOOL opgelost. Ook een ander irritant probleem werd opgelost: telkens als ik een mail-adres aanklikte werd het geopend binnen Firefox, terwijl ik toch echt als standaard Thunderbird had ingesteld.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s