Nog een paar tips voor het gebruik van Mousemischief

Vandaag heb ik na een lange tijd Mousemischief weer eens gebruikt en ik moet zeggen dat het goed verliep. Voor de zekerheid heb ik in de zomervakantie alle batterijen uit de muizen gehaald, om het lekken van de batterijen te voorkomen. Met Mousemischief kunt u leerlingen laten stemmen met behulp van een draadloze muis. Ik heb Mousemischief gebruikt bij het oefenen van tekstverklaren in combinatie met activerende werkvormen zoals deze omschreven staan in het Basisboek activerende didactiek en samenwerkend leren. De aanpak treft u in de onderstaande powerpointpresentatie aan.

Eerst volgen een aantal technische tips:

1. Zet alles van tevoren klaar.
2. Sluit de USB-hub aan en wacht totdat alle USB-poorten door Windows worden herkend. (Je hoort telkens een geluidje.)
3. Zet de powerpoint-presentatie in de presenteer-modus en activeer eerst uw eigen muis. Activeer daarna één voor één de muizen van de leerlingen. (U kunt dan snel zien welke muis defect is. Zorg er voor dat de muizen genummerd zijn.)
4. Activeer één muis meer dan noodzakelijk. Mocht er een uitvallen, dan heb je altijd nog een reserve-muis.
5. Maak een testvraag en laat de leerlingen één voor één een antwoord kiezen. Leerlingen weten dan welk icoontje zij besturen.

Tekstverklaren vmbo-2009

View more presentations from antoinevandinter.

Dan volgen nu een aantal didactische tips:

1. Stel per handeling een tijd vast en houd je daaraan. Een stopwatch (of in dit geval een HTC Desire ;-)) is in zo’n geval erg handig. Je kunt ook een timer gebruiken voor het digibord.
2. Zorg ervoor dat leerlingen die eerder klaar zijn ook iets te doen hebben. (In dit geval in stilte een aantal teksten maken.)
3. Wanneer leerlingen individueel moeten werken dan is het ten strengste verboden om te overleggen. Houd de leerlingen daaraan.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s