Van digibeet naar digibord

In het oktober-nummer van Vives las ik een interessant artikel over het gebruik van het digibord met als titel: “Van digibeet naar digibord”. In het najaar verschijnt een publicatie van het APS over het gebruik van het digibord. Hoe kun je het digibord inzetten bij 5 bekende leerconcepten. Eén concept wil ik er even uit lichten en wel het concept van  volledige instructie. Het is belangrijk om bij kleine en grote opdrachten een volledige instructie te geven. Volgens het artikel moet de leerlingen antwoord krijgen op de volgende vragen:

Waarom – waarom moet ik dit nu doen?
Wat – wat moet ik doen?
Hoe – hoe moet ik dat aanpakken?
Tijd – hoeveel tijd heb ik ervoor?
Hulp – bij wie en waar kan ik hulp vragen?
Uitkomst – wat gaat er met het resultaat gebeuren?
Klaar – wat kan ik doen als ik klaar ben?

Je kunt hierbij het digibord gebruiken en bij de factor tijd een stopwatch laten meelopen. Toen ik dit lijstje zo eens bekeek, moest ik zelf denken aan het oefenen van eindexamen teksten met behulp van Mouse Mischief, waarbij ik, in iets andere bewoordingen, gebruik maak van dezelfde principes. Het is ook goed om een houvast te hebben. Het werkt in mijn ogen goed om de tijd mee te laten lopen, bijvoorbeeld met een klokje op het digibord, maar als je daar niet over beschikt werkt het ook prima om gebruik te maken van bijvoorbeeld een eierwekker. Wanneer u de publicatie wilt ontvangen, dan kunt u een e-mail sturen naar: voortgezetonderwijs#aps.nl

2 gedachten over “Van digibeet naar digibord”

  1. Dag antoine,

    Een duidelijk bericht over de volledige instructie!
    Ik vraag me alleen af wat ik precies moet doen met het punt “wat gaat er met de uitkomst gebeuren”? Als je een opdracht maakt dan wordt dit vaak nagekeken. Bedoelen ze hier dat je hier variaties in aan kan brengen? “jullie gaan op mijn teken in tweetallen 3 minuten nakijken en daarna gaan we de stof klassikaal behandelen” bijvoorbeeld?
    Tevens vroeg ik mij af of het zelfstandig of in duo’s nog genoemd zou worden als extra punt of komt dit in het “hoe moet ik het aanpakken” naar voren?

    Merci!
    Groet,
    Maarten

    Ps. geweldige site, zeer nuttig allemaal! Keep up the good work!

Geef een reactie

