Verslag Congres Frans 2011

Op vrijdag 4 februari ben ik naar het Congres Frans in Noordwijkerhout geweest. Na een kort oponthoud en hevige wind te hebben getrotseerd, kwam ik aan bij de Leeuwenhorst in Noordwijkerhout. Zoals altijd was alles weer keurig georganiseerd. Na de in ontvangstname van de Congres tas met de benodigde hebbedingetjes begaf ik me naar de Salon de Exposants. Eén van de zaken die ik aantrof in de tas, was het Jeu de mémo, een memory spel, waaraan de volgende 7 landen een bijdrage hebben geleverd: Frankrijk, Marokko, Luxemburg, Canada, België, Zwitserland en Tunesië. Bij dit je de mémo is een webpagina gemaakt, met verdere informatie over de afbeeldingen, die u hier kunt bekijken. Vervolgens begaf ik me naar de grote ronde zaal om na een kort woordje van de voorzitter de luisteren naar een voordracht van Bernard Cerquiglini, beter bekend van als ‘Merci professeur!’,  waarin hij de origine van Franse woorden en uitdrukkingen uitlegt. Nu volgt een verslag van 3 workshops. De eerste twee heb ik mogen meemaken als deelnemer. Bij de laatste mocht ik zelf aan de bak.

Workshop 1: De didactiek van het digibord – Jeroen Bottema

De eerste workshop die ik bijwoonde was die van Jeroen Bottema (@jeroenbottema). Het weblog van Jeroen vindt u hier: http://www.leervlak.nl/ Hoewel Jeroen het niet de meest ideale setting vond, wist hij met de aanwezigen te boeien met zijn enthousiaste verhaal. De zaal waarin hij de presentatie gaf was afgeladen vol. Hij wilde ons onder andere laten zien hoe je leerlingen actief bij de les kunt betrekken door het gebruik van de mobiele telefoon. Daarbij maakte hij gebruik van Shakespeak. Dit is een handige tool waarover ik verderop in dit bericht meer zal vertellen. Hij liet ons een aardig filmpje zien van Michel van Ast over het gebruik van digiborden in het onderwijs.

digiborden in het onderwijs

Hij besprak de verschillende soorten digiborden en ook stemkastjes, tablets en de document camera kwamen aan bod. Dit is een apparaat waarmee je een afbeelding kunt inscannen uit een boek en deze kun je dan direct tonen op een digibord. Een leuke site die voor het vak Frans geschikt is om op het digibord te gebruiken is: http://www.poissonrouge.com/ Een handige site om links te organiseren is Symbaloo. Je maakt een soort van startpagina aan met allemaal knoppen. Onder deze knoppen kun je je favoriete links plaatsen. Symbaloo is trouwens ook de website die interesse heeft getoond in de overname van Delicious, de social bookmarking site. Een andere handige tool is de digitale fruitmachine, waarmee je leerlingen willekeurig aan de beurt kunt laten komen. Je kunt de fruitmachine ook gebruiken om woordjes te overhoren. Jeroen liet ons ook zien hoe je door bepaalde zaken te verbergen de spanning in een les kunt opbouwen. Je kunt dat op verschillende manieren bereiken. Dat kan kan het gebruik van de pull-tab, waarbij je informatie verbergt achter een vlak dat voorzien is van een tabje dat je naar beneden kunt schuiven om de antwoorden te tonen. De tweede manier heb ik zelf nog niet gebruikt, maar werkt heel leuk en is eigenlijk zo eenvoudig. Plaats een afbeelding in je digiles en kleur deze wit. Waneer je nu het bord schoonveegt, verdwijnt dit wit en dan kun je de afbeelding dus zien. Je krijgt dan een soort kraslot idee.

Het digibord kan verder een meerwaarde hebben bij het activeren van voorkennis, effectieve instructie, samenwerkend leren, evaluatie en toetsing en bij het klassenmanagement. Waar Jeroen voor waarschuwde is voor het feit dat het digibord als een gewoon bord gebruikt wordt en dat er eigenlijk niets verandert. Ook wordt soms uitgegaan van de techniek, terwijl de didactiek het uitgangspunt moet zijn. Wat wil ik overbrengen en hoe ga ik dat doen. Ook dat is iets waar ik me helemaal in kan vinden. Aan het einde van de sessie kwam ook nog het TPACK model aan bod. Het model gaat uit van de specifieke deskundigheid van de leraar: zijn of haar vermogen om de kennis en de vaardigheden die bij een vak horen, op een aantrekkelijke en begrijpelijke manier te presenteren aan de leerling met behulp van ict. Alle links die te maken hebben met het digibord, heeft Jeroen verzameld op zijn Diigo pagina: http://www.diigo.com/user/jeroenbottema/digibord

Workshop 2: BDMIX: la bande dessinée contemporaine, oeuvre artistique et support pédagogique

De tweede workshop werd verzorgd door niemand minder dan Michel Boiron, de directeur van Cavilam. Bekijk ook de site die door Cavilam ontwikkeld is: Le Paisir d’Apprendre. Ik hoorde van één van de deelnemers dat het een traditie is dat hij de bekende snoepjes uit de plaats Vichy uitdeelt en ook dit keer hield hij zich aan deze traditie. Michel Boiroin nam ons mee in de wereld van la bande dessinée door ons te laten kennis maken met BDMIX. Hoe kun je strips inzetten in de klas.

Michel Boiron laat altijd goed zien hoe je dingen ook anders aan kunt pakken. Iedereen herkent wel het volgende voorbeeld: als docent laten we een afbeelding zien en we vragen aan een leerling om te beschrijven wat hij of zij ziet. Vaak is er maar één leerling actief en de rest probeert zich onzichtbaar te maken. Michel Boiron gaf ons een tekening met een stripverhaal van Titeuf waarop je Titeuf in zijn slaapkamer ziet en waarbij er een brief op het bed ligt. Alle aanwezigen mochten één minuut kijken naar de afbeelding. Daarna moest men de afbeelding omdraaien en uit het geheugen putten om te vertellen wat men allemaal op de afbeelding gezien heeft. Op deze manier zorg je voor succesbeleving. Er wordt namelijk ook gebruik gemaakt van het visueel geheugen en ook zwakkere leerlingen kunnen zo succes beleven. Daarna maakte hij er een oefening van om de plaats van zaken ten opzichte van elkaar aan te geven. Een andere activerende werkvorm is om de leerlingen vragen te laten maken, die de docent beantwoord. Je kunt leerlingen ook in tweetallen laten overleggen. Beweeg ook door de klas als je een vraag stelt. De vraag die Michel Boiron zich altijd stelt is de volgende:

“Moi, j’enseigne, mais eux, apprennent-ils?”

Voordat je iets laat zien, moet je altijd zeggen wat leerlingen moeten doen. Zo liet Michel Boiron ons een een interview zien met Florence Cestac, waarbij wij 5 dingen moesten opschrijven over de maakster van stripverhalen. Bij elk interview kunt u ook de transcriptie bekijken. Er zijn voor BDMIX ook online oefeninge
n
beschikbaar, die volgens het zelfde format zijn gemaakt als 7 Jours sur la planète.

“Comment construire la réussite?”

Bij een zwakke klas is het ook helemaal niet erg als ze in het Nederlands antwoorden als het om tekstbegrip gaat.

Een aantal interessante titels die Michel Boiron ons niet wilde onthouden:

– Fred – l’histoire du conteur électrique
– Aya de Yopougon
– Tito – Tendre banlieue

Het  was een zeer leuke workshop, met een aantal praktische tips en ok met een aantal eye-openers.

Workshop 3: Puis-je avoir vos votes?  – Antoine van Dinter

Bij de laatste workshop mocht ik zelf aan de bak. Ik ging daarbij in op het gebruik van verschillende stemsystemen binnen het onderwijs. De technische ondersteuning was prima en ik kon gebruik maken van het draadloos internet op zowel mijn laptop als op mijn iPod Touch. Een kleine verrrassing was wel dat ik mijn workshop ineens in het Frans moest houden, omdat er een deelneemster uit Duitsland was die alleen maar Frans en Duits sprak. Ik heb in ieder geval geleerd dat een hashtag in het Frans ‘un dièse’ (#) is.

Deel 1: Stemmen met Shakespeak

De eerste tool die ik heb gepresenteerd is Shakespeak. Ik wil nog even mijn hartelijke dank uitspreken aan Ananda Jenny en aan Robert Daverschot voor alle hulp en ondersteuning bij het gebruik van Shakespeak. Shakespeak is een PowerPoint plugin die je gratis kunt uitproberen met maximaal 20 deelnemers. Wanneer u meer leerlingen wilt laten stemmen, dan dient u credits aan te schaffen. Als u echter werkzaam bent in het onderwijs, dan krijgt u een fikse korting. Een school kan ook een maandabonnement nemen. Kijk hier voor informatie over de tarieven. Wanneer je Shakespeak hebt geïnstalleerd, verschijnt er een extra tabblad in Powerpoint. Shakespeak werkt met Microsoft PowerPoint 2000, XP, 2003 en 2007. Het werkt overigens niet met de Mac versie van het Office pakket. Er wordt gewerkt aan software voor Linux en de Mac, dus houd de website (of dit weblog ;-)) in de gaten. Wanneer u van nieuwe realeases op de hoogte wilt worden gehouden, dan kun u hier uw verzoek achterlaten. Het inzetten van Shakespeak tijdens deze workshop verliep goed. Aan het einde van de bijeenkomst wilde een deelnemer aan de cursus nog zien hoe je nu zelf vragen kunt maken binnen een PowerPoint presentatie en ze was onder de indruk van de eenvoud en gebruiksvriendelijkheid. Het filmpje dat ik heb laten zien over de onzin van het opsteken van de vinger kunt u hieronder bekijken.

Stemmen met-shakespeak-deel-1

View more presentations from antoinevandinter.

Deel 2: Stemmen met Powerpoint Twittertools

In dit gedeelte van de workshop heb ik laten zien hoe je met behulp van een gratis addon voor PowerPoint, namelijk PowerPoint Twittertools, leerlingen kunt laten stemmen via Twitter. Het stemmen verliep niet helemaal goed en bij het gebruiken van een hastag is het belangrijk dat je een originele kiest want anders komen ook andere reacties door. Na het bekijken van 3 filmpjes binnen de PowerPoint presentatie, mochten de deelnemers door middel van applaus kenbaar maken welk filmpje zij het leukst vonden. De PowerPoint Twittertools addon heeft namelijk ook de mogelijkheid om het applaus te meten. De filmpjes waren 3 filmpjes in de reesks van “Avez-vous déjà vu …” en wanneer u bij YouTube zoekt op deze term vindt u een heleboel. U kunt de filmpjes bekijken in de onderstaande presentatie.

Deel 3: Stemmen met Mouse Mischief

Mouse Mischief is een gratis addon ontwikkeld door Microsoft die het mogelijk maakt om met maximaal 25 (draadloze) muizen te stemmen. Op dit weblog heb ik reeds een aantal berichten geplaatst over het gebruik van Mouse Mischief, dus ik raad u aan die ook te raadplegen als u hierin geïnteresseerd bent. Zelf gebruik ik Mouse Mischief voor het oefenen van lees- en luistervaardigheid. Hierbij maak ik ook gebruik van de activerende didactiek en van het model van volledige instructie.

Al met al ben ik tevreden over het verloop van mijn workshop. Ik kwam een beetje in tijdnood, maar gelukkig kan ik alles ook via deze weg laten zien.

5 gedachten over “Verslag Congres Frans 2011”

  1. dankjewel voor je uitgebreide verslag. Met name het digibord is mijns inziens voor Frans nog een behoorlijk onontgonnen gebied. Ervaringen met v5 en v6 leren dat ze er veel van opsteken. Bij een grammatica-onderwerp ontstaan er discussies voor het bord tussen 2 à 3 personen over het juiste antwoord. De rest van de klas gaat zich er dan ook mee bemoeien.
    Symbaloo is inderdaad een aanrader. Inmiddels al een stuk eenvoudiger in gebruik dan vroeger. Voor een project in h3 en v3 heb ik eenvoudig een aantal site op een tabblad bijeengebracht en deze vervolgens als link opgenomen in de opdracht. Handig want zo deel je precies wat je wilt delen!. Voor de leerlingen is het wel een nieuwe en vreemde manier van werken. Ze zijn inmiddels zo gewend om zomaar wat zoektermen in te tikken bij google en youtube zodat ze veel tijd kwijt zijn met beoordelen of ze er iets aan hebben. Kortom, het is nuttig symbaloo regelmatig onder de aandacht te brengen.
    Hopelijk ben ik er op het volgende congres bij. Na al die jaren moet de toestemming toch ’s een keer komen!!

    1. @Diny @André

      Dank voor jullie reacties. Je kunt je Symbaloo pagina ook delen. Heb jij interessante links verzameld op je symbaloo pagina die je zou willen delen, laat het me dan even weten. Ik vind het eigenlijk te gek voor woorden dat je niet naar het Congres mag. Er is gewoon een bepaald budget voor bij- en nascholing en er staan uren voor op je normjaartaak.

  2. Dag Antoine, veel dank voor je input ! Helaas was ik dit keer niet op het Congres. Gelukkig breng jij wat inspiratie over op de afwezigen. Nogmaals dank hiervoor.

  3. Fijn Antoine, ik had het atelier van Michel Boiron over de BD gemist door mijn eigen atelier… nu kan ik door jouw verslag toch nog een graantje meepikken.

    Merci!

Geef een reactie

