Ubuntu voor beginners wordt Linux Mint voor beginners

In een eerder bericht heb ik gesproken over mijn nieuwe weblog: Ubuntu voor beginners. Na een tijdje met Ubuntu te hebben gewerkt heb ik toch besloten om over te stappen naar een andere Linux distributie, namelijk Linux Mint, vooral omdat deze in mijn ogen sneller is en vanwege nog een aantal redenen. Ik zal dus mijn ervaringen met Linux Mint delen op dit weblog, dat dus tevens een andere naam heeft gekregen: http://linux-mint-voor-beginners.posterous.com/

11 gedachten over “Ubuntu voor beginners wordt Linux Mint voor beginners”

  1. Hallo Antoine,

    Ook ik ben zeer geïnteresseerd in Ubuntu en begonnen met de versie 7.04 in 2007.
    Hier een mooie site voor je http://sites.google.com/site/computertip/Home als je hem nog niet kent.
    Wireless wil nog wel eens een probleem zijn maar dat staat hierin omschreven.
    Weet je, dat het verkrijgen van root rechten in het terminal venster een wachtwoord moet aanmaken.
    The Gimp (foto bewerkings programma) is ook een programma dat prima draait onder Ubuntu.
    Ook HiginPanorama stitcher is een goede combinatie.
    Veel succes met het veilige programma Ubuntu,
    Theo

  2. Mijn meest favoriete programma is The Gimp en de standaard programma’s van Libre Office.
    Daar naast zijn er diverse leuke applicaties.
    Jammer dat het onderwijs hier niets mee doet het zou ons veel kunnen besparen.
    http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/open_source/3269938/1277105/ziekenhuis-bespaart-met-open-source.html en kijk ook hier
    https://wiki.noiv.nl/xwiki/bin/view/NOiV/Artikel+Open+source+in+opkomst+in+onderwijs+Europa
    Wat doen wij in ons land?
    Succes Theo

    1. Bedankt voor de mooie voorbeelden. Ik ben ook een voorstander van open source, maar ook op scholen is het vaak nog geen gemeengoed. Zo heb ik voor het invoeren van cijfers in Magister Silverlight nodig, maar dat werkt dus niet goed. Moonlight gaat maar tot versie 4 en dit is versie 5. Na heb ik in Virtual Box Windows XP draaien (Win Vista en Win 7 zijn erg langzaam) om het probleem op te lossen en met de mogelijkheid van de extra bureaubladen is het wel te doen, maar ideaal is het niet. Ik blijf toch bij Linux Mint omdat de voordelelen nog altijd groter zijn dan de nadelen (Linux Mint is veel sneller op mijn laptop, dan Win 7), maar eigenlijk is het te zot voor woorden.

  3. Het is jammer dat het open source zo moeilijk van de grond komt. Bedrijven als ASML en Philips (die weten waar ze het over hebben) gebruiken ook Linux. Ook het ziekenhuis in mijn omgeving heb het voorbeeld van het Antonius ziekenhuis voor gelegd. Maar ook helaas geen intresse terwijl het maar gekopieerd hoeft te worden. We zouden een helboel geld kunnen besparen.

    In de onstaande koppeling is je probleem Magister versie 5 bekend.
    http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/magister-5-0-werkt-alleen-met-silverlight!!/msg703701/
    Het is de combinatie met Silverlight die je nodig hebt zoals ik het begrijp.
    Hopelijk dat een nieuwe versie uitkomst biedt.
    Succes Theo

    1. Het klopt inderdaad dat je Silverlight nodig hebt. Het is jammer dat Miocrosoft toch elke keer weer probeert om mensen afhankelijk te maken van Windows. Wat misschien nog wel erger is dat ook de publieke omroep (hoezo voor iedereen toegankelijk?) hierin meegaat daar bijvoorbeeld bij uitzending gemist het aanbieden van Silverlight promoot.

  4. Als “uitzending gemist” niet afspeelt kan het zijn dat de multimedia niet is voltooid. Op mijn oude PC (Pentium III) speelt deze traag af. Kijk eens naar de volgende koppeling http://sites.google.com/site/computertip/multimedia
    Deze multimedia wordt niet automatisch mee geïnstalleerd bij Ubuntu daarvoor moet een handeling verrichten om dit gedaan te krijgen. Aanvinken bijvoorbeeld.
    Daarnaast kun je de “download helper” als Addons in Firefox toevoegen waarmee je kunt downloaden.
    Succes Theo

    1. Bij mij speelt Uitzending Gemist goed af. Ik heb niet eens extra codecs hoeven te installeren. Dat komt omdat deze automatisch worden meegeïnstalleerd bij Linux Mint. Ik vind het alleen raar dat een publieke omroep reclame maakt voor zoiets als Silverlight, waarmee ze niet laat zien dat het een ‘publieke’ omroep is. Download Helper is inderdaad een handige addon, ook voor bijvoorbeeld filmpjes van YouTube.

Geef een reactie

