Inbox zero: 3 tips om de hoeveelheid email te beperken

De vakantie is altijd een mooie tijd van bezinning en één van de zaken die ruimte biedt voor verbetering is mijn e-mail gebruik. Misschien herkent u het wel, een volle mailbox, die er op een gegeven moment voor zorgt dat u het overzicht (een beetje) kwijt raakt. In de vakantie stuitte ik bij toeval op een interessant weblog, soChicken, dat handige tips biedt om het leven wat aangenamer te maken.

Tip 1: Meld je af voor alle nieuwsbrieven waarop je bent geabonneerd. Dit was voor mij de meest waardevolle tip. Niet alleen nieuwsbrieven, maar ook allerlei notificaties van allerlei social media zorgen ervoor dat je mailbox flink vervuild wordt. Ik heb dit een aantal weken gedaan en het was echt schrikbarend om te zien hoeveel zaken het waren. Ik noem er een aantal: nieuwsbrief van Bol.com, notificaties van Hyves, LinkedIn, Facebook, nieuwsbrieven van allerlei online winkels waar ik wel eens iets gekocht heb, CZ, PS3, meldingen op allerlei fora, etc. Nu ik deze allemaal heb opgezegd kan ik melden dat mijn inbox er al een stuk leger uitziet.

Tip 2: Schakel alle notificaties uit. Ik moet bekennen dat ik zelf ook nogal wat notificaties had aanstaan, maar eigenlijk leiden deze alleen maar af. Wat houdt dat nu in? Zorg ervoor dat uw e-mail programma niet automatisch controleert of nieuwe mail, schakel geluidjes uit op uw mobiel wanneer er nieuwe berichten zijn op Twitter of Facebook. Neem één of twee keer per dag de tijd om uw e-mail te checken.

Tip 3: Maak gebruik van ‘daily decrease’: Dit is een quote van Bruce Lee, en deze houdt in dat het leven niet mooier wordt als u er dagelijk iets aan toevoegt, maar probeer er juist iets af te halen. De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is: “Hoe kan ik voorkomen dat dit soort mailtjes in de toekomst tijd en energie van mij vragen?” Dit kan een aantal gevolgen hebben. Wanneer u bijvoorbeeld een melding van social media ontvangt, dan kunt u deze uitschakelen. Wanneer u een nieuwsbrief ontvangt, dan kunt u zich hiervoor afmelden. Wanneer u telkens hetzelfde standaard antwoord moet geven op een email, dan kunt u bijvoorbeeld gebruik maken van Fingertips (Windows) of van AutoKey (Linux). Wanneer u vaak dezelfde vraag krijgt, maak dan een FAQ, een handleiding, of een screencast. Binnen uw mail programma kunt u filters maken om bijvoorbeeld notificaties van nieuwe followers te filteren en op een geschikter moment te bekijken. Ook heb ik besloten om een nee-nee sticker op mijn brievenbus te plakken om de papieren stortvloed te beperken.

De andere tips kunt u bekijken op soChicken.

[Bron: http://www.sochicken.nl/leven/bevrijd-jezelf-van-je-mailbox-in-7-stappen.html ]

Geef een reactie

