Verslag OMO-ICTO dag in Tilburg

Afgelopen donderdag vond in Tilburg de OMO-ICTO dag plaats op 2College in Tilburg. Dit was al weer de 5e keer dat deze dag werd georganiseerd. In het begin was de OMO-ICTO dag nog de dag van N@TSCHOOL gebruikers, maar in de afgelopen jaren is er veel gebeurd. Zo heeft OMO N@TSCHOOL als standaard voor OMO-scholen losgelaten en hebben andere ELO’s hun intrede gedaan. Ook andere zaken zoals digiborden, digitaal toetsen, web 2.0 etc. zijn terug te vinden op de OMO-ICTO dag. In de begindagen was deze dag alleen toegankelijk voor OMO-scholen, maar dit jaar stond hij ook open voor niet-OMO scholen en voor studenten aan de lerarenopleidingen. Voor Antonie van der Staak, één van de belangrijke kartrekkers van deze dag, was het de laatste keer was dat hij deze dag mee op poten zet, omdat hij gaat genieten van zijn FPU. Hieronder volgt een koprt verslag van de workshops die ik heb bezocht.

Workshop 1: Digitaal toetsen in 2015: Alard Bijlsma

De Rode Planeet is nog het best bekend van het programma Wintoets, waarmee u digitale, maar ook gewoon papieren toetsen kunt maken. Het klaslokaal zat afgeladen vol. In zijn workshop, sprak Alard over Quizplanet, waarmee docenten op laagdrempelige wijze zelf eenvoudige toetsen kunnen maken. Ook sprak Alard over RTTI. RTTI is een middel om scherp en transparant de vier te onderscheiden cognitieve niveaus van leren in kaart te brengen. RTTI maakt de leerprocessen van leerlingen inzichtelijk en werkt binnen de school als motor voor onderwijsonwikkeling. [Bron: http://rtti.nl/ ] Binnenkort krijgen we een studiemiddag over RTTI, dus dat lijkt me zeker nuttig in combinatie met Wintoets.

Ook liet Alard ons zien dat het mogelijk is om een PDF bestand in te bouwen in een Wintoets. Dit is ook zeker interessant voor de talen, denk bijvoorbeeld aan leesvaardigheid. Begin 2012 komt er een koppeling tussen Wintoets en de Quayn Portale. Resultaten, die voorheen alleen met de Analyse-tool van Wintoets kunnen worden bekeken, kunnen dan ook online worden bekeken. Ook aan de verdere integratie van Wintoets / Quayn staat op de rol. Het mooie hiervan is dat het platformonafhankelijk is. Het is nu al mogelijk om Wintoetsen die zijn geëxporteerd als SCORM pakketten te importeren in Magister en dat werkt goed. Alard gelooft dat toetsen op papier gewoon blijven bestaan naast digitale toetsen. Eveneens wees Alard ons op het gebruik van scrapkaarten om toetsen af te nemen en met behulp van een scanner snel te laten nakijken. In zijn bijeenkomst kwam verder het boektweepuntnul aan bod, een coproductie van 125 auteurs, waarin 125 social media toepassingen voorbij komen.

Workshop 2: Zoeken en arrangeren van digitaal lesmateriaal: Rudi Mur

Deze workshop werd verzorgd door Rudi Mur van Danaë, een organisatie die vernieuwingen in het onderwijs op scholen begeleidt. Rudi liet ons zien dat er naast Google nog andere bronnen zijn waar men (digitaal) lesmateriaal kan vinden. Zo noemde hij: Davindi en zoeken.nl het voordeel van zoeken.nl is dat je met behulp van meerder zoekmachines zoekt en dat je aan de rechterkant vervolgens op onderwerp kunt verder zoeken. Een handige tool die Rudi ons liet zien is socrative.com  waarmee je leerlingen kunt laten reageren om op deze manier de interactiviteit te verhogen. Verder was er aandacht voor een aantal auteurstools, waarmee docenten zelf digitaal lesmateriaal kunnen arrangeren, zoals: Lesbank, Wikiwijs, Smartbuilder, Ilias, Silverpoint (hoort bij N@TSCHOOL), Exelearning en Hot Potatoes.

Workshop 3: Didactiek en ICT: Ronald Moes

In deze workshop werd bekeken hoe je ervoor kunt zorgen dat ICT een meerwaarde heeft in het onderwijs. Vaak wordt de volgende volgorde gehanteerd: we hebben een digibord – Wat gaan we er nu mee doen? Het TPACK model gaat juist uit van het feit dat een goede leraar juist didactiek (P) en vakinhoud (C = Content) weet te combineren. Pas daarna moet je gaan kijken hoe de inzet van ICT een meerwaarde kan bieden. Meer informatie over het TPACK-model vind je hier.

Verder kwam in deze workshop de taxonomie van Bloom aan bod. Vaak komen in een les alleen maar de onderste treden aan bod van de piramide. Wanneer juist bovenaan wordt begonnen, worden leerlingen gedwongen om ook de onderliggende treden te beheersen. Een praktisch voorbeeld: Wanneer je leerlingen in groepjes aan een brief laat werken die ze naar Frankrijk sturen, komt het maken van zinnen aan bod (synthesis), maar moeten ze zich ook woorden / chunks herinneren die ze daarvoor nodig hebben (knowledge).

De dag werd afgesloten met een loterij en ik was de gelukkige winnaar van een iTunes bon. Andere Varendonck collega’s wisten ook de nodige prijzen in de wacht te slepen, waaronder een iPad2 en een laptop van Dell. Al met al was het een zeer geslaagde dag.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s