Stemmen zonder stemkastjes? Het kan met Plickers!

Vanmorgen las ik een blogpost van Frans Droog (@FransDroog) waarin hij het had over een heel eenvoudig stemsysteem waarbij je geen gebruik hoeft te maken van dure stemkastjes of van mobiele telefoons. Ik werd meteen nieuwsgierig en ik ben naar de tool gaan kijken en ik moet zeggen: die viel niet tegen. Het gaat om Plickers. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is een Android-telefoon of een iPhone (alleen de docent) en papieren stemkaartjes (voor de leerlingen).

– Eerst moet je op de website van Plickers een account aanmaken.
– Vervolgens kun je een klas aanmaken. Daar voer je de namen van de leerlingen in. Elke leerling wordt gekoppeld aan een kaart. Zo heeft de eerste leerling die je invoert kaart 1. Een handige tip die ik daarbij wil geven: voer de namen van de leerlingen in op volgorde van de klassenplattegrond. Op deze manier kun je de stemkaarten snel uitdelen.

– Begin door op ‘Teach’ te klikken. Je hebt nu de keuze uit ‘Grid’ en ‘Graph’. Klik op ‘Graph’. Op dit scherm komen de antwoorden binnen als leerlingen stemmen.

– Download de app voor je Android of voor je iPhone. (De app werkt ook op de tablet)

– Voer je inloggegevens in op je telefoon of tablet en je ziet je klassen. Kies je klas (Afbeelding 1)

Afbeelding

(Afbeelding 1)

– Kies ‘Create a new question’. (Afbeelding 2)

Afbeelding

(Afbeelding 2)

– Geef de vraag een naam en kies het juiste antwoord. Je kunt ook aangeven dat meerdere antwoorden juist zijn. (Afbeelding 3)

Afbeelding

(Afbeelding 3)

– Nu moeten de leerlingen hun kaart omhoog houden. Je kunt 2 soorten kaarten maken: kaarten van 5,5″ x 5,5″ (aanbevolen voor gebruik in de klas) of kaarten van 8,5″ x 8,5″ (voor gebruik op grotere afstand). De aanbevolen kaarten worden per twee afgedrukt op een pagina. Advies: af laten drukken op stevig papier en laten plastificeren (het liefst mat). Je kunt de kaartjes overigens ook bestellen via Amazon, maar helaas zijn ze nu niet beschikbaar. Op de kaart staan 4 letters: A, B, C en D. De bedoeling is dat ze het goede nummer omhoog houden.

Update:

– Druk nu op het camera-symbool om de codes te scannen en de scores verschijnen meteen op het scherm van je computer. Zodra een leerling gedetecteerd is verschijnt die op je scherm. Je kunt ook zien wiens code je nog niet hebt gescand. (Afbeelding 4)

Afbeelding

(Afbeelding 4)

Ik heb in ieder geval de kaartjes naar de repro gestuurd. Ik wil dit zeker gaan proberen.

De voordelen van Plickers zijn:

1) Leerlingen hebben geen dure stemkastjes nodig.
2) Ook op scholen waar het gebruik van telefoons niet is toegestaan, kan met deze stemkastjes gestemd worden.
3) Het scannen verliep zeer snel. Wat me opviel was dat meerdere leerlingen tegelijk werden gescand.
4) Het klaarmaken van mobieltjes duurt soms nog wel eens even (inloggen etc.) Daar heb je met dit systeem geen last van.
5) Bij andere systemen willen leerlingen nog wel eens een rare naam verzinnen, maar omdat je hier zelf de koppeling hebt gemaakt heb je dat probleem niet.

Advertenties

12 gedachten over “Stemmen zonder stemkastjes? Het kan met Plickers!”

    1. Wat ik doe is het volgende: ik nummer de vragen, bijvoorbeeld: vraag 1, vraag 2, vraag 3 etc. Dan maak ik een aparte Powerpoint-presentatie met de vragen daarin. Ik zet die dan naast de webpagina waar de uitslagen binnen komen.

  1. Als ik in het startscherm bij CLasses ben zie ik nergens een optie om vragen toe te voegen…
    En wat is de link om via de computer de resultaten te zien?

      1. Hi Antoine,
        Ik heb inmiddels contact gehad met het Plickers-team. Zij vertelden dat de app in Android nog niet optimaal werkt. Zodra er een update komt zouden ze mij een seintje geven.

  2. Ik heb het gisteren in mijn klas gedaan. Scannen ging niet optimaal, maar ze waren desondanks zeer enthousiast. Minpuntje (niet helemaal sterk voorbereid): Na de quiz van 10 vragen kon ik in Plickers nergens vinden wie de meeste vragen goed had beantwoord. Geen totaal per leerling dus. Zo moet je alsnog voor een ‘winnaar’ alle vragen handmatig langsgaan en optellen.
    Klopt het dat dat er niet bij zit ?

    1. Hallo Ruud,

      Dank voor je reactie. Heb je de kaartjes geplastificeerd? Daardoor worden ze iets steviger. Het scannen verloopt vrij snel, maar je moet erbij zeggen dat ze hun kaart stil houden. Soms houden ze hun vinger voor de code wat ook het scannen kan beletten. Kleine leerlingen achterin geeft ook wel eens problemen. Kijk ook op je scherm wie er nog niet heeft gestemd om te kijken wie je nogmaals moet scannen. Helaas telt Plickers niet op per individuele leerling. Wanneer je dat wel wil, dan kun je beter Kahoot gebruiken. Misschine kun je bij Plickers een verzoek indienen voor deze extra functionaliteit. Leerlingen vinden het trouwens ook leuk om te scannen, dus laat ik soms ook wel eens doen. En hoe vond je het zelf om met deze tool te werken?

  3. Dit is op Leren.Hoe?Zo! herblogden reageerde:
    Er bestaan intussen heel wat digitale student response systems (Socrative, Nearpod, …). Plickers onderscheidt zich van de meeste andere doordat je enkel als leerkracht over een iPad of tablet hoeft te beschikken. De leerlingen brengen hun stem uit via papieren stemkaarten die je als leerkracht kunt inscannen! Handig en zeker de moeite waard om uit te proberen! Hier vind je alvast een goede handleiding om ermee aan de slag te gaan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s