Plickers: papieren stemkastjes (vervolg)

Vandaag heb ik voor de tweede maal gewerkt met Plickers en wel in de derde klas. Ik heb in deze klas de kleine bijzonderheden bij de regelmatige werkwoorden op -ER- behandeld en ik wilde testen of leerlingen de uitleg begrepen hebben. Om dit te testen heb ik een powerpoint gemaakt met 10 vragen. Telkens was één van de antwoorden correct. Met Plickers konden de leerlingen aangeven welk van de twee antwoorden het juiste was. Ik liep wel tegen een probleem aan en dat was het volgende: ik wilde graag de powerpoint vertonen naast de pagina van Plickers waar de uitslagen live worden gepresenteerd, maar dat kan niet zo maar. Gelukkig is het mogelijk in Windows om 2 verschillende applicaties naast elkaar te tonen en wel op de hieronder beschreven manier.

Deze functie is ook handig als je een Powerpoint wil combineren met bijvoorbeeld een countdowntimer.

Mijn ervaringen bij het gebruik van Plickers:

– Het scannen verliep over het algemeen snel en goed. Er waren 2 kleine probleempjes:

a) Soms was de kaart niet goed zichtbaar.
b) Bij enkele leerlingen was er een glans zichtbaar die het scannen een beetje bemoeilijkte, maar als de kaart een beetje werd gedraaid werd dit probleem vanzelf opgelost.

– Ik vergat zelf soms om naar een nieuwe vraag te gaan.

– De scores werden live zeer snel weergegeven. Daar zat geen merkbare vertraging in, dus dat werkt mooi.

3 thoughts on “Plickers: papieren stemkastjes (vervolg)”

  1. Dag Antoine,

    Bedankt voor je uitgebreide uitleg van Plickers!
    Het verloopt allemaal aardig goed, alleen lukt het me nog niet om een splitscreen te maken.
    De uitleg in het filmpje geeft aan dat je de schermen gewoon naast elkaar kan plakken en dat Windows de rest doet. Dit werkt prima met bijvoorbeeld twee Word bestanden. Met Powerpoint (dat het hele beeldscherm beslaat) is dit bij mij nog niet gelukt. Heb jij een idee hoe dit kan?

    Merci d’avance!
    Groet,
    Maarten

Geef een reactie

