Exit ticket

In havo 5 heb ik afgelopen week een examentraining tekstverklaren gegeven. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van een Exit ticket. Een exit ticket verloopt volgens het 3-2-1-stramien:

  • Benoem drie dingen die je geleerd hebt (feed-up; link met de doelen)
  • Benoem twee dingen die je nog zou willen leren (feedback; koppeling naar de voortgang van het leren)
  • Benoem één vraag, die je beantwoordt wilt hebben, anders kun je niet verder (feed forward)

    Bron: CPS

    Ik wilde deze Exit Ticket eerst in de klas laten doen, maar omdat de les er al op zat heb ik besloten de leerlingen de Exit Ticket (gemaakt met een Google Docs formulier) te mailen via Magister. Van de 15 leerlingen heb ik 6 reacties ontvangen. Dit levert interessante informatie op. Ik heb de uitslag in verband met de privacy geanonimiseerd. De resultaten treft u hier aan.

Een gedachte over “Exit ticket”

  1. (Doen) benoemen wat je geleerd hebt is noodzakelijk, zowel voor de lesgever als voor de student. Het helpt de lesgever om zijn leerinhoud en aanpak te focussen op concrete doelstellingen. Het helpt de student om in te schatten wat hij zelf concreet met de leerinhoud kan doen. Met wat geluk geeft het bovendien een extra boost aan de motivatie. Niet alleen nuttig na afloop van een volledige training, maar ook tussentijds. We weten het, maar doen het niet genoeg ;).
    Merci voor je post en link, Antoine.

Geef een reactie

