Social media gebruiken bij examentraining

Ook dit jaar verzorg ik voor onze leerlingen van havo 5 weer een examentraining. Omdat deze twee lesuren duurt (2 x 50 minuten) is het belangrijk om voor de nodige afwisseling te zorgen. Eerst zal ik de examentraining zo precies mogelijk beschrijven en welke tools ik daarbij gebruik. Daarna zal ik beschrijven  tegen welke zaken ik ben aangelopen bij het geven van de examentraining. Als basis heb ik  het eindexamen Frans 2013 tijdvak 2 genomen. In deze examentraining gebruik ik verschillende werkvormen. Per werkvorm gebruik ik de onderstaande tools.

1. Brainstorming: Answergarden en Linoit
2. Voting-tools: Plickers en Socrative
3. Backchannel: TodaysMeet
4. Exit ticket: Google Docs formulier.

Hoe ik de verschillende tools inzet leest u hieronder.

Ik start deze examentraining met het tonen van een afbeelding van het Château de Versailles en de vraag aan de leerlingen luidt: Wat zie je hier. Als brainstormingstool maak ik gebruik van Answergarden. Leerlingen gaan naar Answergarden en geven in één woord antwoord. Van de antwoorden maak ik een wordcloud om hierover vervolgens met de leerlingen in discussie te gaan. Daarna krijgt elke leerling een tekst van “Tekst 13: La grandeur de Versailles” met de opdracht deze te lezen. Er zijn 3 teksten. Vervolgens gaan 3 leerlingen samenzitten met de 3 verschillende teksten en krijgen ze de opdracht te vertellen waar hun tekst over gaat. Ze krijgen van mij een enveloppe met 4 titels en moeten daarna de goede titel bij de verschillende teksten zoeken. De uitkomsten worden op de achterkant van het bord genoteerd.

De volgende tekst die ik behandel: “Tekst 7: Bienvenue dans le monde du Vélib'” gaat over de witte huurfietsen in Parijs. Als voorbereiding krijgen de leerlingen een YouTube-filmpje te zien.

http://www.youtube.com/watch?v=ZvleBqoiE8k

Om het filmpje meteen fullscreen te tonen heb ik het volgende trucje toegepast. De leerlingen maken na dit filmpje individueel de vragen bij deze tekst. De hulpmiddelen die de leerlingen mogen gebruiken zijn: een woordenboek F/N, een lijst met handige zinnetjes / woorden en ze mogen gebruik maken van een backchannel, gemaakt met TodaysMeet.
Na afloop wordt er gestemd met Plickers. Ik heb elke leerling  gekoppeld aan een kaart. De leerling houdt de kaart omhoog en ik scan deze met mijn iPad om te antwoorden te controleren. De keuzes worden zichtbaar op het digibord. Iedere leerling stemt individueel. Wanneer er geen grote verschillen zijn ga ik verder. Wanneer het tussen twee antwoorden gaat, zet ik de verschillende leerlingen samen (ik kan op de iPad zien wie wat heeft gestemd) en laat ik ze over hun antwoord discussiëren. Daarna wordt nogmaals over deze vraag gestemd en kijken we of deze discussie tot een wijziging in het antwoord heeft geleid.

De volgende tekst gaat over Rotterdam. De leerlingen krijgen de vraag voorgelegd: “Wat weet je over Rotterdam?” Als brainstormingstool maak ik nu gebruik van Linoit. Linoit is een digitaal prikbord. Het mooie van Linoit is dat het ook een e-mail adres genereert, waarnaar je kunt mailen en dat is dus wat leerlingen gaan doen. Verder heb ik een QR-code gemaakt, dat het opstellen van de e-mail moet versnellen. Deze QR-code heb ik gemaakt met deze handige website. Vervolgens maken de leerlingen de vragen bij “Tekst 9: Rotterdam, la plus belle surprise du Nord”. Bij deze tekst mogen leerlingen het woordenboek gebruiken en wederom TodaysMeet als backchannel. Daarna overleggen de leerlingen in groepjes over het antwoord en vindt er een spacerace plaats, gemaakt met Socrative.

Bij de volgende tekst: “Tekst 12: En août, les Français font la sieste” bekijken leerlingen het plaatje en geven  aan waar deze tekst over gaat. Vervolgens moeten ze zoeken naar het sleutelwoord in de tekst dat een conclusie aangeeft en hun bevinding delen via Answergarden.  Bij het sleutelwoord vind je namelijk vaak het antwoord op de vraag.
De laatste tekst (“Tekst 8: Mauvaise note pour les profs.”) maken we samen.

Tenslotte heb ik voor de leerlingen met behulp van Google Docs een online exit ticket gemaakt, met 4 vragen:

1. Naam
2. Benoem 3 dingen die je geleerd hebt.
3. Benoem 2 dingen die je nog zou willen leren.
4. Benoem 1 vraag die je beantwoord wilt hebben, anders kun je niet verder.

De url heb ik wederom afgekort (met Google zelf) en ik heb ook met google een QR-code gegenereerd.

Over het verloop van de les heb ik een apart blogbericht geschreven.

Deze post is mede geschreven op verzoek van “Like to share” om in het tweede nummer te verschijnen en een voorbeeld te geven van de impact van technologie op het onderwijs. Ik wil Like to share dan ook bedanken voor het mij uitnodigen en het opnemen van deze post in het magazine.

4 gedachten over “Social media gebruiken bij examentraining”

      1. hoi Antoine, kun je nagaan… zo laat pas reply 😉 kom hier dus nooit, haha. ik ben door jouw tips verslaafd geraakt aan de kahoots 😉 jammer dat jij de brief niet meer schrijft, ik lees ze nu nooit meer.

Plaats een reactie